Oι πτώσεις
Πτώσεις ονομάζονται οι διάφοροι μορφολογικοί
τύποι των ονοματικών μερών του λόγου, δηλαδή των ουσιαστικών, των επιθέτων και
των αντωνυμιών. Σταδιακά καθιερώθηκαν ως πτώσεις στην Aρχαία Eλληνική η
ονομαστική, η γενική, η δοτική, η αιτιατική και η κλητική. Από αυτές η
ονομαστική και η κλητική καλούνται ορθές, ενώ η γενική, η δοτική και η
αιτιατική πλάγιες πτώσεις.
A. Η ONOMAΣTIKH
|
|
Σε ονομαστική τίθενται:
|
|
Ι. Το υποκείμενο
|
1. Ρήματος προσωπικού:
Οἱ θεοὶ τὰ τῶν ἀνθρώπων διοικοῦσιν.
2. Μετοχής συνημμένης στο
υποκείμενο του ρήματος:
Ἐνῆγε τὴν στρατείαν Ἀλκιβιάδης, βουλόμενος τῷ Νικίᾳ ἐναντιοῦσθαι.
3. Απαρεμφάτου (ταυτοπροσωπία):
Ἡ μαρτυρία πιστὴ ὑμῖν ἔδοξεν εἶναι. |
ΙΙ. Το κατηγορούμενο του υποκειμένου
|
Γυνὴ γὰρ τῶν ὄντων ἐστὶ κάλλιστον.
|
ΙΙΙ. Οι ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί όρου
που βρίσκεται σε ονομαστική
|
1. α) Επιθετικός: Κύλων ἦν Ἀθηναῖος ἀνήρ.
2. β)
Κατηγορηματικός: Ἐστράτευσαν ἅπαντες οἱ
ξύμμαχοι.
3. γ) Παράθεση: Ἡγεῖτο Ἀρχίδαμος Λακεδαιμονίων βασιλεύς.
4. δ) Επεξήγηση: Ἀμφότερα δ' ἦν αὐτοὺς τὰ πείθοντα, κέρδος καὶ δέος.
|
IV. Η μετοχή η συνημμένη στο υποκείμενο
του ρήματος1
|
Ὁ μὲν ταῦτ' εἰπὼν ἐκαθέζετο.
|
Β. Η ΓΕΝΙΚΗ
|
|
Σε γενική τίθενται:
|
|
Ι. Το αντικείμενο
|
1. Ρήματος μονόπτωτου:
Σὺ οὖν τῶν εἰρημένων μέμνησο.
2. Ρήματος δίπτωτου:
Ἔργων ἀγαθῶν τὴν βασιλείαν ἐνέπλησεν
3. Απαρεμφάτου:
Οἱ νέοι συγγνώμης ἀξιοῦνται τυγχάνειν.
4. Μετοχής:
Εἰσὶν θεοὶ ἐπιμελούμενοι πάντων. |
ΙΙ. Η γενική κατηγορηματική (βλ. § 19)
|
Σόλων τῶν ἑπτὰ σοφῶν ἐκλήθη. [διαιρετική]
|
ΙΙΙ. Το κατηγορούμενο υποκειμένου σε
γενική
|
Ἐμοῦ τῆς Ἀσίας κυρίου ὄντος
ἧκε πρὸς ἐμέ.
|
IV. Η γενική απόλυτη μετοχή και το
υποκείμενό της
|
Xειμῶνος ὄντος προσέβαλον τῷ τείχει.
|
V. Η μετοχή η συνημμένη στο κατά γενική
αντικείμενο του ρήματος
|
Ἀκούω τινῶν λεγόντων ὡς
συνεβουλήθησάν τινες αὐτὸν σωθῆναι.
|
VI. Οι ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί όρου
που βρίσκεται σε γενική
|
Βουλόμεθα τῆς κοινῆς εἰρήνης
μετέχειν. [επιθετικός]
|
VII. Ετερόπτωτοι προσδιορισμοί (βλ. § 31)
|
῞Yμνοι θεῶν ἦσαν
ἔπαινοι. [αντικειμενική]
Οἱ ἄλλοι ὕστεροι ἡμῶν ἦσαν. [συγκριτική] |
VIII. Επιρρηματικοί προσδιορισμοί (βλ. § 151)
|
Ἑσπέρας συνεδείπνουν αὐτῷ. [του χρόνου]
Ζηλῶ σε τοῦ πλούτου. [της αιτίας] |
IX. Προσδιορισμοί επιρρημάτων και
επιφωνημάτων(βλ. §§ 34, 35)
|
Ποιεῖ τοῦτο πολλάκις τοῦ μηνός. [διαιρετική]
Μᾶλλον τῶν ἄλλων τὴν βασιλείαν τιμῶσιν. [συγκριτική] |
X. Λέξεις που σχηματίζουν
εμπρόθετους προσδ. με τις προθέσεις ἀμφί, ἀντί, ἀπό, διά, ἐκ/ἐξ, ἐπί, κατά, μετά, παρά, περί, πρό, πρός,
ὑπέρ, ὑπὸ
|
Ἐκ παλαιοῦ ἐχθρὸς ἦν αὐτοῦ.
Εὐρυπτόλεμος ἔλεξεν ὑπὲρ τῶν στρατηγῶν τάδε. |
Γ. Η ΔOΤΙΚΗ
|
|
Σε δοτική τίθενται:
|
|
Ι. Το αντικείμενο
|
1. Ρήματος μονόπτωτου:
Ἀνάγκῃ δ' οὐδὲ θεοὶ μάχονται.
2. Ρήματος δίπτωτου:
Γυναῖκες ἀνδράσιν προῖκα διδόασιν.
3. Απαρεμφάτου:
Τὸ θεῖον ὑπολαμβάνεται βοηθεῖν τοῖς ἀδικουμένοις.
4. Μετοχής:
Ζῶσιν ἐμμένοντες ταῖς πρώταις τῆς φιλίας ὁμολογίαις. |
ΙΙ. Η δοτική προσωπική (βλ. §§ 80, 86)
|
Ἔστι σοι ἀγρός; [κτητική]
Πολλὰ αὐτοῖς γέγραπται. [του ενεργούντος προσώπου] Κακόν τί μοι ἐφαίνετο ἑτοιμαζόμενον. [του κρίνοντος προσώπου] |
ΙΙΙ. Η μετοχή η συνημμένη στο κατά
δοτική αντικείμενο του ρήματος ή στη δοτική προσωπική
|
Οἱ πρέσβεις παρηκολούθουν αὐτῷ πορευομένῳ.
Ἔδοξέ μοι μάρτυρας λαβόντι παραγενέσθαι. |
IV. Οι ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί όρου
που βρίσκεται σε δοτική
|
Οὔτε νόμοις οὔτε λόγοις ἀγαθοῖς πείθονται.
|
V. Ετερόπτωτοι προσδιορισμοί (βλ. § 32)
|
Τῆς αὐτῆς πολιτείας ὑμῖν ἐπιθυμεῖ. [αντικειμενική]
Τοῖς σώμασιν ἀδύνατοί εἰσιν. [της αναφοράς] |
VI. Επιρρηματικοί προσδιορισμοί (βλ. § 152)
|
Τῇ ὑστεραίᾳ ἐπὶ Συρακούσας ἔπλεον. [του χρόνου]
Πολλοὶ δεσπόται βίᾳ ὑπὸ τῶν δούλων ἀπέθανον. [του τρόπου] |
VII. Προσδιορισμοί επιρρημάτων (βλ.§ 36)
|
Ἅμα τῇ ἡμέρᾳ ἔπλει ἐπὶ
τὰς Ἀργινούσας. [αντικειμενική]
Ὀλίγῳ πρόσθεν ἐγέλασας ἐπ' ἐμοί. [του ποσού] |
VIII. Λέξεις που σχηματίζουν
εμπρόθετους προσδ. με τις προθέσεις ἀμφί, ἀνὰ (στους ποιητές), ἐν, ἐπί, μετά, παρά, περί, πρός, σύν, ὑπὸ
|
Ἐπὶ τούτοις ἄξιόν ἐστιν ὀργισθῆναι.
Βασιλεὺς σὺν στρατεύματι προσέρχεται. |
Δ. Η ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
|
|
Σε αιτιατική τίθενται:
|
|
I. Το υποκείμενο του απαρεμφάτου στην ετεροπροσωπία (βλ. § 112β)
|
Δεῖ ὑμᾶς αὐτῶν ἐπιμέλειαν ποιεῖσθαι.
|
ΙΙ. Το αντικείμενο
|
1. Ρήματος μονόπτωτου:
Ταύτην ἔλαβον τὴν δόξαν διὰ τὰ εἰρημένα.
2. Ρήματος δίπτωτου:
Ἀλέξανδρος Ἀρέτην ᾔτει δόρυ ἕτερον.
3. Απαρεμφάτου:
Δεῖ ἐμπειρίαν λαβεῖν.
4. Μετοχής:
Τροφὴν δὲ μὴ λαμβάνοντα καὶ τὰ φυτὰ καὶ τὰ ζῶα φθείρεται. |
ΙΙΙ. Το κατηγορούμενο του κατά αιτιατική
αντικειμένου
|
Φίλον αὐτὸν ἐνόμισαν.
Τύραννον εἵλοντο τὸν Πιττακόν. |
IV. Η αιτιατική απόλυτη μετοχή (βλ. § 136β.2)
|
Ἤισθοντο ἀδύνατον ὂν τὴν
πόλιν ἑλεῖν.
|
V. Οι ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί όρου που
βρίσκεται σε αιτιατική
|
Ἑκατὸν ἄνδρας τοὺς πλουσιωτάτους ἔλαβον.
|
VI. Ετερόπτωτοι προσδιορισμοί (βλ. § 33)
|
Ἔφην εἶναι δεινὸς τὰ ἐρωτικά. [της αναφοράς]
Τὰ ζητούμενά ἐστιν ἴσα τὸν ἀριθμόν. [της αναφοράς] |
VII. Επιρρηματικοί προσδιορισμοί (βλ. § 153)
|
Ὁ ἄνθρωπος τὸν δάκτυλον ἀλγεῖ. [της αναφοράς]
Ἔμεινεν αὐτοῦ ἡμέρας τέσσαρας. [του χρόνου] |
VIII. Προσδιορισμοί τροπικών επιρρημάτων
με το ρήμα ἔχω (βλ. § 37β)
|
Εὖ ἔχει τὸ σῶμα καὶ τὴν
ψυχήν. [της αναφοράς]
|
IX. Λέξεις που συντάσσονται με τα
ομοτικά μόρια μὰκαι νὴ (βλ. § 37α)
|
Μὰ τὸν Δία, οὐ ψεύσομαι πρὸς
ὑμᾶς.
Εὖ γε νὴ τὴν Ἥραν λέγεις. |
X. Λέξεις που σχηματίζουν
εμπρόθετους προσδ. με τις προθέσεις ἀμφί, ἀνά, διά, εἰς/ἐς, ἐπί, κατά, μετά, παρά, περί, πρός, ὑπέρ, ὑπὸ
|
Ἔδοξε κατὰ τὴν ἀξίαν τιμᾶσθαι
ἕκαστον.
Ἐτράπετο ἐπὶ τὸ καταφαγεῖν τὴν πατρῷαν οὐσίαν.(περιουσία) |
Ε. Η ΚΛΗΤΙΚΗ
|
|
Η κλητική είναι
η πτώση με την οποία προσφωνούμεπρόσωπα. Εκφέρεται συνήθως μαζί με το κλητικό επιφώνημα ὦ. Ενδέχεται, ωστόσο, το ὦ να παραλείπεται,
όταν ο λόγος εκφράζει έντονη προτροπή, αγανάκτηση, απειλή κ.τ.ό. Συμβαίνει,
επίσης, η κλητική με το ὦ στην αρχή των
προτάσεων να δηλώνει αναφώνηση.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου