Κυριακή 23 Ιουνίου 2019

Απαρέμφατο


                                   Απαρέμφατο
Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια
Ορισμός

Το απαρέμφατο είναι άκλιτος ονοματικός τύπος του ρήματος.

Ως ρηματικός τύπος ακολουθεί την ίδια σύνταξη με το αντίστοιχο ρήμα από το οποίο προέρχεται, έχει χρόνους και διαθέσεις και δέχεται επιρρηματικούς προσδιορισμούς, ενώ ως ονοματικός τύπος μπορεί να εκφέρεται με το ουδέτερο άρθρο κάθε πτώσης.



Η ονοματική φύση του απαρεμφάτου αποδεικνύεται από το ότι αυτό:

α) Ενδέχεται να εκφέρεται με άρθρο ουδέτερου γένους (έναρθρο απαρέμφατο, βλ. § 113) και να συνδέεται παρατακτικά με κάποιο ουσιαστικό της πρότασης:

Τ σζεσθαι πεται τ ρετ.

Γυναιξ κόσμον σιγ κα τ σωφρονεν φέρει.

β) Μπορεί να λειτουργεί στον λόγο ως υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο ή ονοματικός προσδιορισμός:

Ετ' δοξεν ατος ρχοντας λέσθαι δέκα. [υποκείμενο]

Οκ τόλμησαν π τος ππους ναβναι. [αντικείμενο]

Bέλτιον γρ το ζν τ ε ζν. [γεν. συγκριτική]



Η ρηματική φύση του απαρεμφάτου αποδεικνύεται από το ότι αυτό:

α) Έχει φωνή, διάθεση, χρόνους και είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί ως έγκλιση σε κύριες ή δευτερεύουσες προτάσεις .



β) Σε κάποιες περιπτώσεις εκφέρεται με το δυνητικό μόριο ν. Τότε λέγεται δυνητικό απαρέμφατο, απαντά σε κάθε χρόνο, εκτός μέλλοντα, και ισοδυναμεί με δευτερεύουσα ειδική πρόταση που εκφέρεται με δυνητική οριστική, όταν εκφράζει το μη πραγματικό, ή με δυνητική ευκτική, όταν εκφράζει το δυνατόν στο παρόν ή στο μέλλον:

Ξενοφν γίγνωσκε τος λληνας, ε τοτο ποίουν, παντας ν πολέσθαι.

[Ξενοφν γίγνωσκε τι ο λληνες, ε τοτο ποίουν, παντες ν πώλοντο.]

πεκρίνατο μολογίαν οκ ν ποιήσασθαι πρς ατος οδεμίαν.

[πεκρίνατο τι οκ ν ποιήσαιτο μολογίαν πρς ατος οδεμίαν.]



γ) Έχει υποκείμενο:

Ο δ π τν πόλιν οκ τόλμησαν πλεσαι.

Δε δέ με κα πρ το πατρς πολογήσασθαι.



δ) Δέχεται αντικείμενο στην ίδια πτώση με το αντικείμενο του ρήματος από το οποίο προέρχεται:

Οτε τν κοινν πέχεσθαι δυνάμεθα. [πέχομαι + γεν.]

Βούλομαι δ' ξ ρχς μν διηγήσασθαι τ πραχθέντα. [διηγομαί τινί τι]



Είδη Απαρεμφάτου



Το απαρέμφατο ως προς τη μετάφρασή του διακρίνεται σε:

α) ειδικό: μεταφράζεται με το ότι, πως και αντιστοιχεί με δευτερεύουσα ονοματική ειδική πρόταση και

β) τελικό: μεταφράζεται με το να και αντιστοιχεί με πρόταση επιθυμίας.

Σημείωση:

Το ειδικό απαρέμφατο δέχεται άρνηση ο ενώ το τελικό δέχεται άρνηση μή.



Επιπλέον το απαρέμφατο διακρίνεται σε:

α) έναρθρο, αν παίρνει άρθρο, οπότε και αντιστοιχεί με όνομα ουσιαστικό, και

β) άναρθρο, αν δεν παίρνει άρθρο.


Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια
Τελικό απαρέμφατο
Τελικό απαρέμφατο λέγεται το απαρέμφατο που ισοδυναμεί με πρόταση επιθυμίας, μεταφράζεται με το να και δέχεται άρνηση μη, π.χ.

Συμβουλεύω μν μ παραδιδόναι τ πλα. (= Σας συμβουλεύω να μην παραδίνετε τα όπλα.)



Τελικό απαρέμφατο ως υποκείμενο δέχονται τα εξής ρήματα:



Τα απρόσωπα ρήματα δοκε = φαίνεται καλό, πρέπει, εμαρται = είναι πεπρωπένο, νεστι = είναι δυνατό, συμβαίνει, νδέχεται, πάρεστι = είναι δυνατό, είναι στην εξουσία, γχωρε = είναι δυνατό, στι = είναι δυνατό, προσήκει = αρμόζει, εμαρτο = ήταν πεπρωμένο, ξεστι = είναι δυνατό, επιτρέπεται, χρ = είναι ανάγκη, δε = πρέπει, μέλει = υπάρχει φροντίδα.



Οι απρόσωπες εκφράσεις: νάκγη στί = είναι ανάγκη, ναγκαίω χει = είναι αναγκαίο, δύνατόν στιν = είναι αδύνατο, χρεών στι = είναι αναγκαίο, επιβεβλημένο, ε χει = καλώς έχει, δυνατόν στιν = είναι δυνατό, εκός στιν = είναι φυσικό, επόμενο, οον τ' στιν = είναι δυνατό, καιρός στι = είναι ευκαιρία, καλς χει = έχει καλώς, ξιόν στιν = αξίζει, ρα στίν = είναι κατάλληλος χρόνος, ῥᾳδίως χει = είναι εύκολο.



στιν, βουλή, σσαί με δικαίως (= Είναι δυνατό, βουλευτές, να με σώσετε δίκαια.)



ξεστί σοι μέγιστον γαθν πουργσαι τ σαυτο πατίδι. (= Είναι δυνατόν να προσφέρεις πολύ μεγάλη υπηρεσία στην πατρίδα σου.



δοξεν ατ σκηπτν πεσεν. (= Του φάνηκε ότι έπεσε κεραυνός.



Τελικό απαρέμφατο ως αντικείμενο δέχονται τα εξής ρήματα:



Τα βουλητικά ή εφετικά, δηλαδή όσα σημαίνουν επιθυμία: βούλομαι, πιθυμ, εχομαι, ξι, προθυμομαι, δέομαι, θέλω και θέλω, φίεμαι = επιθυμώ, ρέγομαι, γλίχομαι, προαιρομαι, ζητ, ποθ, σπεύδω, κετεύω, κν, ελαβομαι, φοβομαι

Μένων βούλετο πλουτεν. (= Ο Μένων ήθελε να έχει πλούτο.)

Οκ θελε παραλαβεν τος θεράποντας. (=Δεν ήθελε να παραλάβει τους υπηρέτες.)



Τα κελευστικά ή προτρεπτικά: κελεύω, λέγω = διατάζω, συμβουλεύω, προτρέπω, παραινώ, πείθω = προσπαθώ να πείσω, κηρύττω

Κέλευσον νοξαι τς πύλας. (Διάταξε ν' ανοίξουν τις πύλες.)



Τα κωλυτικά ή απαγορευτικά και τα αντίθετά τους: παγορεύω, κωλύω, ἐῶ = αφήνω, επιτρέπω

Οκ εασαν τάφους γενέσθαι. (= Δεν άφησαν να μείνουν άταφοι.)



Τα δυνητικά ή αποπειρατικά και όσα έχουν παρόμοια σημασία: δύναμαι, χω = δύναμαι, μανθάνω, εωθα, θίζω, πίσταμαι = γνωρίζω ή είμαι ικανός να..., οδα = γνωρίζω ή είμαι ικανός να..., πέφυκα, ποι = γίνομαι αιτία να..., καθίστημι, διαπράττομαι, κατεργάζομαι, κατασκευάζω, πειρμαι

Τοιοτον ο δύναμαι κτήσασθαι. (= Τέτοιον δεν μπορώ να αποκτήσω.)



Όσα σημαίνουν αποφασίζω ή διανοούμαι να...: βουλεύομαι = σκέπτομαι, γιγνώσκω = αποφασίζω, κρίνω, πιβουλεύω = σκέφτομαι να βλάψω, ννο, μελετ = φροντίζω να..., ψηφίζομαι = αποφασίζω

ψηφίσαντο βοηθεν πανδημεί. (= Αποφάσισαν να σπεύσουν σε βοήθεια με όλο το στρατό.)

Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια
Ειδικό απαρέμφατο



Ειδικό απαρέμφατο λέγεται το απαρέμφατο που ισοδυναμεί με ειδική πρόταση, μεταφράζεται με «ότι» + οριστική του χρόνου στον οποίο βρίσκεται και δέχεται άρνηση ο, π.χ.

Ο πρέσβεις γγειλαν βασιλέα ργύριον ο παρέξεσθαι. (= Οι πρέσβεις ανάγγειλαν ότι ο βασιλιάς δε θα δώσει χρήματα.

Μπορεί να συνοδεύεται από το δυνητικό «ν».  Όταν όμως είναι απαρέμφατο ενεστώτα ή παρακειμένου που εξαρτάται από ιστορικό χρόνο, μεταφράζεται με οριστική παρατατικού ή υπερσυντελίκου αντίστοιχα.



Ειδικό απαρέμφατο ως υποκείμενο δέχονται τα απρόσωπα ρήματα:
 
γγέλλεται, δεται, δοκε, θρυλεται, λέγεται, νομίζεται, μολογεται κ.τ.λ.

μολογεται τν πόλιν ρχαιοτάτην εναι. (= Ομολογείται ότι η πόλη είναι αρχαιότατη.)



Ειδικό απαρέμφατο ως αντικείμενο δέχονται τα εξής ρήματα:



Τα λεκτικά και όσα σημαίνουν γενικά πληροφορούμαι: λέγω, φημί, μολογ, κούω, ρνομαι, γγυμαι, πυνθάνομαι.

Λέγουσί τινες Θεμιστοκλέα φαρμάκ ποθανεν. (= Λένε μερικοί ότι ο Θεμιστοκλής πέθανε με δηλητήριο.)



Τα δοξαστικά και όσα φανερώνουν γνώμη ή κρίση: δοκ, γομαι, νομίζω, λογίζομαι, οομαι και ομαι, πολαμβάνω, εκάζω, κρίνω

Πάντας μς οομαι γιγνώσκειν. (= Όλοι εσείς νομίζω ότι γνωρίζετε)



Όσα φανερώνουν υποψία: ποπτεύω, ποτοπ = υποψιάζομαι

 Î‘ποτέλεσμα εικόνας για αρχαια

Το έναρθρο απαρέμφατο



Γενικά χαρακτηριστικά του έναρθρου απαρεμφάτου



Έναρθρο ονομάζεται το απαρέμφατο που εκφέρεται με άρθρο ουδετέρου γένους σε κάθε πτώση του ενικού αριθμού (πλην της κλητικής) και ισοδυναμεί με το αντίστοιχο ουσιαστικό.

Βρίσκεται σε όλους τους χρόνους

Η έναρθρη εκφορά του απαρεμφάτου είναι υποχρεωτική,  όταν αυτό συνοδεύεται από έναν προσδιορισμό σε δοτική ή γενική ή από προθέσεις.Τ λακωνίζειν στ φιλοσοφεν. > ονομαστική

Τ σιγν κρεττόν στι το λαλεν > ονομαστική, γενική

Νίκησον τν ργν τ λογίζεσθαι καλς > δοτική

δείσας τ ζν > αιτιατική.



Μεταφράζεται:
α) με το να + υποτακτική,
β) με το ότι + οριστική,
γ) με το αντίστοιχό του ουσιαστικό, π.χ.

● Τ λακωνίζειν στ φιλοσοφεν.



 άρνηση μη

Το δ επόντος μ εναι τοτον  (= Όταν εκείνος του είπε ότι αυτό δεν ήταν δικό του)



Χρησιμοποιείται ως:

1.        υποκείμενο,

Τ λακωνίζειν στ φιλοσοφεν (= Το να μιμείται κανείς τους Λάκωνες είναι φιλοσοφία ή ο λακωνισμός είναι φιλοσοφία)
2. αντικείμενο,
ρξαντο το διαβαίνειν (= άρχισαν να διαβαίνουν ή άρχισαν τη διάβαση)
3. ως προσδιορισμός του κατά τι ή της αναφοράς,
 τ
δ βί πολιτν δρν φυν μήχανος (= δεν είμαι φτιαγμένος να πράττω αντίθετα προς τη βούληση των πολιτών)
4. γενική υποκειμενική,
 Γίγνεται
μήχανος το κακς φρονεν (= Γίνεται αφορμή της κακής σκέψης)
5. γενική αντικειμενική,
πιθυμία το πιεν (= Επιθυμία του ποτού)
6. γενική διαιρετική,
Ο
δέν οτε ναιδείας, οτε το ψεύδεσθαι παραλείψει. (= Τίποτα δε θα παραλείψει ούτε από την αναίδεια ούτε από το ψεύδος.)
7. γενική της αιτίας,
Το
ς καρπούς, ο το μ θηριωδς ζν μς ατιοι γεγόνασι. (= Τους καρπούς της γης, οι οποίοι είναι οι αίτιοι για να μη ζούμε όπως τα θηρία.)
8. γενικής της αξίας,
ξιος ατος δόκεις εναι το τατα κούειν. (= Φαινόσουν σ' αυτούς ότι είσαι άξιος να ακούς τέτοια πράγματα.)
9. του σκοπού σε πτώση γενική,
 Μίνως τ
ληστρικν καθρει κ τς θαλάσσης το τς προσόδους έναι ατ. (= Ο Μίνωας εξολόθρευσε τους ληστές από τη θάλασσα, για να έρχονται τα κέρδη σ' αυτόν.)
10. προσδιορισμός του αποτελέσματος σε πτώση γενική,
 
ς δ προσγεν ατν χρόνος το πρόσηβον γενέσθαι. (= Όταν ο χρόνος τον έφερνε, ώστε να πλησιάζει προς την εφηβική ηλικία.)
11. β' όρος της σύγκρισης,
Νέοις τ
σιγν κρεττόν στι το λαλεν. (= Στους νέους είναι προτιμότερο να σιωπούν παρά να μιλούν.)
12. δοτική αντικειμενική,
Το
το μοιόν στι τ νειδίζειν. (= Αυτό είναι όμοιο με τον ονειδισμό.)
 13. επεξήγηση,
λλ' ν ατ, τ τν ερήνην ποιήσασθαι, πόσον ξηπάτησθε; (= Αλλά σ' αυτό, δηλ. στο να κάνετε την ειρήνη, πόσο έχετε εξαπατηθεί;)
14. εμπρόθετος προσδιορισμός

ντ το πόλις εναι φρούριον κατέστη. (= Αντί να είναι πόλη έγινε φρούριο.)

Ως εμπρόθετος προσδιορισμός με τις προθέσεις δι (= επειδή, διότι), πί, πρός, ες (για, για να, προς, στο να), κατ και μερικές φορές ες (= σε, σε σχέση με, ως προς), παρ (= σε σύγκριση με), μετ (μετά, κατόπιν), περ (αναφορικά με, για)

15. δοτική της αιτίας,
 
βριμοτό τε τ Κύρ κα τος Μήδοις τ καταλιπόντας ατν ρημον οχεσθαι… βασιλέως ρχ τ διεσπάσθαι τς δυνάμεις σθενς [ν]…
15. δοτική του οργάνου ή του μέσου,
ο
δεν τν πάντων πλέον κεκράτηκε Φίλιππος, τ πρότερος πρς τος πράγμασι γίγνεσθαι…

Σε σύναψη με το επίρρημα
μα, π.χ. μα τ τιμσθαι κα τν σχν αξήσει (μαζί με την αναγνώριση θα του αυξήσει και τη δύναμή του)…



Το έναρθρο απαρέμφατο χρησιμοποιείται, όπως και το άναρθρο, ως επιφώνημα, π.χ. τς τύχης, τ μ νν κληθέντα δερο τυχεν…

Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια

Το άναρθρο απαρέμφατο


Γενικά χαρακτηριστικά του άναρθρου απαρεμφάτου


 Λέγεται το απαρέμφατο που χρησιμοποιείται χωρίς άρθρο.



Χρησιμοποιείται ως:

1. υποκείμενο των απρόσωπων ρημάτων και εκφράσεων,
Χρ
το βάρους μεταδιδόναι τος φίλοις. (= Πρέπει να μεταδίδουμε στους φίλους μέρος από το βάρος.)
2. αντικείμενο,
Βούλομαι
πισκέψασθαι κοιν μετ σο. (= Θέλω να εξετάσω από κοινού μαζί σου.)
3. κατηγορούμενο,
Τ
κακς ποιεν στιν δικεν. (= Η κακοποίηση είναι αδικία.)
4. επεξήγηση,
Ε
ς οωνς ριστος, μύνεσθαι περ πάτρης. (= Μία μαντεία είναι η άριστη, το να μάχεται, δηλ. κανείς για την πατρίδα του.)
5. προσδιορισμός του κατά τι ή της αναφοράς,
Δημοσθένης
ν δεινότατος λέγειν. (= Ο Δημοσθένης ήταν ικανότατος στο να λέγει.)
6. του σκοπού ή του αποτελέσματος.

Το απαρέμφατο ως προσδιορισμός του σκοπού ή του αποτελέσματος βρίσκεται συνήθως με τα εξής ρήματα: αρομαι, ατ, βαίνω, κω, δίδωμι, καταλείπω, μισθομαι, παρέχω, πέμπω, φέρω

Λακεδαιμόνιοι δοσαν Αγηνήταις Θυρέαν οκεν. (= Οι Λακεδαιμόνιοι έδωσαν στους Αιγηνήτες τη Θυρέα για να κατοικούν.)



Επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί:
α) Απόλυτα,
Στην περίπτωση αυτή είναι προσδιορισμός της αναφοράς ή του σκοπού.

κν εναι οδν ψεύσομαι. (= Όσο εξαρτάται από τη θέληση μου σε τίποτε δε θα πω ψέματα.)


β) αντί προστακτικής,
Χρησιμοποιείται συνήθως από τους ποιητές.

ξεν', γγέλλειν Λακεδαιμονίοις. (= Ξένε, ανάγγελλε στους Λακαιδεμόνιους.)


γ) στις αναφωνήσεις
Χρησιμοποιείται σπανίως από τους ποιητές.

μ τάδε παθεν; Φε! (= Εγώ να τα πάθω αυτά; Αλίμονο!)


Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια
Ταυτοπροσωπία – Ετεροπροσωπία

Το υποκείμενο του απαρεμφάτου απαντά σε ονομαστική ή σε αιτιατική πτώση. Έτσι έχουμε δύο διαφορετικές συντάξεις:


Ταυτοπροσωπία
Το υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι το ίδιο (τ ατ) με το υποκείμενο του ρήματος από το οποίο εξαρτάται το απαρέμφατο.

Στην περίπτωση αυτή το υποκείμενο του απαρεμφάτου παραλείπεται και εννοείται σε πτώση ονομαστική:

Βούλομαι πάλιν τος θεος παρακαλέσαι. [Υ: γ]

δείμαντος τιάθη πό τινων προδοναι τς νας. [Υ: δείμαντος]

Ετεροπροσωπία
Το υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι διαφορετικό (
τερον) από το υποκείμενο του ρήματος από το οποίο εξαρτάται το απαρέμφατο.

Στην περίπτωση αυτή το υποκείμενο του απαρέμφατου τίθεται σε αιτιατική, αλλά μεταφράζεται με ονομαστική:

δ τούς τε φρουρος κα Καλλίβιον ρμοστν συνέπραξεν ατος πεμφθναι. (Εκείνος συνήργησε να σταλούν σ' αυτούς οι φρουροί και ο Καλλίβιος για αρμοστής.)

γ νομίζω κοινν χθρν πάντων τν λλήνων εναι βασιλέα.

Στην απρόσωπη σύνταξη το υποκείμενο του απαρεμφάτου τίθεται σε πτώση αιτιατική.

Όταν δεν αναφέρεται, εννοείται σε πτώση αιτιατική και προκύπτει από τη δοτική προσωπική που συνήθως συνοδεύει τα απρόσωπα:

Δε τ βέλτιστον εί, μ τ ῥᾷστον παντας λέγειν.

Προσήκει μν ναντία τος τριάκοντα ψηφίζεσθαι. [Υ: μς από τη δοτ. προσωπική μν]
Γενική παρατήρηση

Όταν το υποκείμενο του απαρεμφάτου ταυτίζεται με το αντικείμενο του ρήματος εξάρτησης, τότε:



α) Αν το αντικείμενο του ρήματος βρίσκεται σε αιτιατική, αυτό το ίδιο το αντικείμενο εννοείται και ως υποκείμενο του απαρεμφάτου, χωρίς να επαναλαμβάνεται:

ρίστανδρος δ θαρρεν κέλευσεν λέξανδρον.

β) Αν το αντικείμενο του ρήματος βρίσκεται σε γενική ή δοτική, η αιτιατική του εννοείται ως υποκείμενο του απαρεμφάτου:

δέοντό μου δανεσαι χρήματα πολλοδώρ. [Υ: με]

Πολεμάρχ δ παρήγγειλαν ο τριάκοντα πίνειν κώνειον. [Υ: Πολέμαρχον]
Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια
Απαρέμφατο του κατά τι ή της αναφοράς
.



Στην περίπτωση αυτή το το απαρέμφατο βρίσκεται συνήθως με τα εξής επίθετα: ξιος, δεινός, πιτήδειος, δύς, κανός, καλός, πικρός, ῥᾴδιος, στυγνός, χαλεπός.



Δημοσθένης ν δεινότατος λέγειν. (= Ο Δημοσθένης ήταν ικανότατος στο να λέγει.)



 Î‘ποτέλεσμα εικόνας για αρχαια



Απαρέμφατο του σκοπού ή του αποτελέσματος.



Το απαρέμφατο ως προσδιορισμός του σκοπού ή του αποτελέσματος βρίσκεται συνήθως με τα εξής ρήματα: αρομαι, ατ, βαίνω, κω, δίδωμι, καταλείπω, μισθομαι, παρέχω, πέμπω, φέρω



Λακεδαιμόνιοι δοσαν Αγηνήταις Θυρέαν οκεν. (= Οι Λακεδαιμόνιοι έδωσαν στους Αιγηνήτες τη Θυρέα για να κατοικούν.)

Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια                                     
                           
TO AΠAPEMΦATO


ΣYNTAKTIKH ΘEΣH
ΠAPAΔEIΓMATA
Έναρθρο
Υποκείμενο
Αἰσχρὸν καὶ ἄδικον τὸ πλεονεκτεῖν.
Αντικείμενο
Τὸ ἀντιλέγειν μὴ κάλει λοιδορεῖσθαι.
Κατηγορούμενο
Ἔστω τὸ ἀδικεῖν τὸ βλάπτειν ἑκόντα παρὰ τὸν νόμον.
Επεξήγηση
Τοῦτό φημι εἶναι σωφροσύνην, τὸ γιγνώσκειν ἑαυτόν.
Ετερόπτωτος προσδιορισμός
Τὸ σιγᾶν κρεῖττόν ἐστι τοῦ λαλεῖν. [γεν. συγκριτική]
Επιρρηματικός προσδιορισμός
Ἐθαυμάζετο ἐπὶ τὸ εὐθύμως ζῆν. [εμπρόθ. της αιτίας]
Άναρθρο
Υποκείμενο
·         σε απρόσωπα λεκτικά, δοξαστικά, γνωστικά ρήματα (ειδικό απαρέμφατο)
·         σε απρόσωπα ρήματα, όπως δεῖ, χρή, ἔξεστι, ἔνεστι, προσήκει, πρέπει, μέλλει κ.ά., ή σε απρόσωπες εκφράσεις (τελικό απαρέμφατο)
·         Λέγεται Ἀλκιβιάδην τοιάδε διαλεχθῆναι περὶ νόμων.
·         Δεῖ πολλὴν τὴν βοήθειαν εἶναι.
Οὐδετέροις πείθεσθαι προσήκει.

Καλόν ἐστι ἐλθεῖν εἰς τὴν πολεμίαν.
Αντικείμενο
·         σε προσωπικά λεκτικά, δοξαστικά, γνωστικά ρήματα (ειδικό απαρέμφατο)
·         σε προσωπικά βουλητικά, αποπειρατικά, παραχωρητικά δυνητικά, απαγορευτικά κ.ά. (τελικό απαρέμφατο)
·         Ὀργίλους ἡμᾶς ἔσεσθαι νομίζω. 
Οἱ Θηβαῖοι ἔγνωσαν δίκαια τὸν Εὔφρονα πεπονθέναι.
·         Ἀόριστα καὶ ἀσαφῆ πειρῶνται λέγειν.
Κατηγορούμενο
Ἆρα τὸ ὁρᾶν οὐκ αἰσθάνεσθαι λέγεις;
Επεξήγηση
Κἀκεῖνό φημι, δεῖν τοὺς παῖδας ἐπὶ τὰ καλὰ ἄγειν.
Προσδ. αναφοράς
H ῥητορικὴ λέγειν γε ποιεῖ δυνατούς.
Προσδ. σκοπού ή αποτελέσματος
Περικλῆς ᾑρέθη λέγειν.
Έγκλιση
Ἡ βουλὴ πρὶν διαβουλεῦσαι κατελύθη.
β΄ όρος σύγκρισης
Aἱρετώτερόν ἐστιν καλῶς ἀποθανεῖν ἢ ζῆν αἰσχρῶς.
Απόλυτο
Τὸ ἐπ' ἐκείνοις εἶναι ἀπολώλατε.



Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια
Ασκήσεις:

Να αναγνωρίσετε το είδος των απαρεμφάτων, τη συντακτική τους θέση  και να βρείτε το υποκείμενό τους

Τ μν πρ ο νθρωποι αδίως καθορσιν (= κοιτάζουν), ες δ τν λιον ο δύνανται ντιβλέπειν.

Κίμων νάγκασε τν βασιλέα συνάψαι μάχην.

Οτος οεται (= νομίζει) δίκαια πράττειν.

 πό Κνίδου μέχρι Σινώπης λληνες τν σίαν παροικοσιν, ος (= τους οποίους) ο δε πείθειν, λλ μ κωλύειν (= να μην εμποδίζουμε) το πολέμου.

Σωκράτης βούλεται (= θέλει) διδάσκειν τος συνόντας (= στους μαθητές του) τν ρετήν.
Το
ς φαυλοτάτοις τν νθρώπων ξεστιν ο μόνον περ τν νδρν τν ρίστων λλ κα περ τν θεν βριστικος λόγους επεν.     

 γομαι δ’ μς οκ γνοεν τι πολλο κα τν λλων λλήνων τος μν σώμασιν μετ’ κείνων κολουθεν ναγκάζοντο, τας δ’ ενοίαις μεθ’ μν σαν.    

 πέρ ν βουλεύεσθαι χρ κα σκοπεν, πως μ τος πρότερον μισοντας τν ρχν τν Λακεδαιμονίων τούτων βρις ποιήσει τν κείνων συμμαχίαν ατν νομίζειν εναι σωτηρίαν.     

Τατα ο μόνον τος ε πεποιηκότας (= αυτοί που έχουν ευεργετήσει) λλ κα τος μηδν δικοντας τυγχάνειν δίκαιόν στι.     

Πειράσομαι δ' μς διδάξαι, ος γομαι τν πολιτν προσήκειν λιγαρχίας πιθυμεν κα ος δημοκρατίας.     

 γ δ’ γομαι μν χρναι μηδεμίαν μήτ’ ατίαν (= παράπονο) μήτε κατηγορίαν μεζον δύνασθαι (= να έχει μεγαλύτερη δύναμη) τν ρκων κα τν συνθηκν. 

  Τ γιγνώσκειν αυτν σωφροσύνη στί.

β. Σωκράτης χρτο τ ρωτν τε κα ποκρίνασθαι.

γ. Τ σιγν κρεττόν στι το λαλεν.

δ. Κρος διέφερεν πάντων τν λίκων ες τ μανθάνειν δέοι.

ε. Ο καρπο γεγόνασι ατιοι το μ θηριωδς ζν μς.

 Κροσος νόμιζε αυτν εναι νθρώπων πάντων λβιώτατον.

 Ες οωνς ριστος, μύνεσθαι περ πάτρης.

 Τ κακς ποιεν στι δικεν.

 πεθύμει γενέσθαι νρ τ μεγάλα πράττειν κανός.

 Δημοσθένης μν ν δεινότατος λέγειν κα πολλάκις παρεχεν αυτν συμβουλεύειν τος θηναίοις.

 Ξενοφν κα Χειρίσοφος διεπράξαντο, στε λαβεν τος νεκρούς.

 Ο Πέρσαι νάγκαζον τος νέους μανθάνειν τος νόμους.

 ξιον ν τος ζσιν πενθεν τος τεθνετας.

 Ο ριστοι νδρες παρακελεύονται τος πολίταις μονοεν.

 πιθυμε γενέσθαι νρ τ μεγάλα πράττειν.

 ρχίδαμος μελλε δώσειν τν γν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

INDIA (BHARAT) - NEPAL 2024

Δημοκρατία της Ινδίας ινδικά: Bhārat Ganarājya ) είναι χώρα στη Νότια Ασία. Ομοσπονδιακή Λαϊκή Δημοκρατία του Νεπάλ είναι μια μεσόγεια ασι...