Κυριακή 23 Ιουνίου 2019

Οι Διαθέσεις του Ρήματος


Οι  Διαθέσεις του Ρήματος

Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαία
Το ρήμα αποτελεί βασικό στοιχείο της πρότασης και δηλώνει ότι το υποκείμενο ενεργεί, παθαίνει ή βρίσκεται σε μια κατάσταση. Η ιδιότητα του ρήματος να δείχνει 
τι κάνει το υποκείμενο ή τι παθαίνει ή σε ποια κατάσταση βρίσκεται ονομάζεται διάθεση.
Οι διαθέσεις του ρήματος είναι τέσσερις: η 
ενεργητική, η μέσηη παθητική και η ουδέτερη.


 Η διάθεση του ρήματος δεν πρέπει να συγχέεται με τη φωνή. Η διάθεση αφορά
τη σημασία του ρήματος, ενώ η φωνή τη μορφή του, δηλαδή το σύνολο των τύπων που σχηματίζει το ρήμα, όταν αυτό κλίνεται. Άλλωστε, οι διαθέσεις είναι τέσσερις, ενώ οι φωνές δύο, η ενεργητική φωνή, στην οποία ανήκουν τα ρήματα που στο α΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα λήγουν σε  ή -μι (πείθω, τιμ, δίδωμι), και η μέση φωνή, στην οποία ανήκουν τα ρήματα που στο ίδιο πρόσωπο λήγουν σε -μαι (πείθομαι, τιμμαι, δίδομαι). Έτσι η διάθεση και η φωνή ενός ρήματος δε συμπίπτουν πάντοτε:
Πείθω μς. [Το ρήμα πείθω είναι ενεργητικής διάθεσης, γιατί δηλώνει τι κάνει το υποκείμενο, και ενεργητικής φωνής, γιατί λήγει
σε .]
Πείθομαι τος νόμοις. [Το ρήμα πείθομαι είναι ενεργητικής διάθεσης, γιατί δηλώνει τι κάνει το υποκείμενο, και μέσης φωνής, γιατί λήγει σε -μαι.]

Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαία
Ενεργητικά ρήματα




Ενεργητικά είναι τα ρήματα που δηλώνουν ότι το υποκείμενο ενεργεί, είναι ο δημιουργός της ρηματικής σημασίας. Τα ενεργητικά ρήματα διακρίνονται σε αμετάβατα, των οποίων η ρηματική ενέργεια αφορά μόνο το υποκείμενο (τρέχω, ρχομαι, γελ κ.ά.), και σε μεταβατικά, τα οποία δηλώνουν ότι η ρηματική ενέργεια του υποκειμένου μεταβαίνει σε κάτι άλλο, στο αντικείμενο (δίδωμι, φιλ, διδάσκω κ.ά.).
Διακρίνονται σε:



α) Μεταβατικά· σημαίνουν ενέργεια του υποκειμένου η οποία μεταβαίνει σε ένα άλλο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα, που αποτελεί το αντικείμενο του ρήματος (βλ. § 68):

γησίλαος τος συμμάχους συνεκάλεσε.

Ο Θηβαοι πεμψαν κήρυκας.

β) Αμετάβατα· σημαίνουν ενέργεια του υποκειμένου η οποία δε μεταβαίνει σε άλλο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα. Τα αμετάβατα ρήματα δεν έχουν αντικείμενο:

Οτε γελ οτε δακρύει.

Ο πολέμιοι φευγον.


Πολλά ενεργητικά ρήματα, ανάλογα με τα συμφραζόμενα και τη σημασία τους, χρησιμοποιούνται, όπως και στη Ν.Ε., άλλοτε ως μεταβατικά και άλλοτε ως αμετάβατα:



α) Ρήματα που αρχικά ήταν μεταβατικά, αλλά χρησιμοποιούνται και ως αμετάβατα:

Ρήμα                       Ως μεταβατικό                                                       Ως αμετάβατο

γω                         γω τν στρατιν (οδηγώ)     γω π τος πολεμίους(βαδίζω εναντίον των εχθρών)

παγορεύω             πηγόρευσεν ατ(απαγόρευσε σ' αυτόν)            πηγόρευσεν π το δρόμου

(κουράστηκε από τον δρόμο)

βάλλω                      βαλλον λίθους (έριχναν πέτρες)                            βάλλ' ς κόρακας (άντε χάσου!)

χω                         χω χρήματα                                                           ε χω (είμαι καλά)

καταλύω                   κατέλυσε τν δημοκρατίαν                                       οδαμο κατέλυσε(πουθενά δε στάθμευσε)

πράττω                    πράττω τ πολιτικ(ασχολούμαι με την πολιτική)  ε πράττω (ευτυχώ) –

κακς πράττω (δυστυχώ)

τελευτ                   ε τελεύτα τάδε(τα έφερε σε πέρας)                     οτως τελεύτα (έτσι πέθανε) –


β) Ρήματα που αρχικά ήταν αμετάβατα, αλλά χρησιμοποιούνται και ως μεταβατικά:

Ρήμα                       Ως αμετάβατο                                                        Ως μεταβατικό

ποδιδράσκω          οτοι πέδρασαν (δραπέτευσαν)           πέδρασαν μς (μας ξέφυγαν)

γελ                        οδες γέλασε                       μ γελάσς μοραν (μην περιγελάσεις τη μοίρα)

μένω                        νταθα μενον       τν λεύθερον μένει (περιμένει)

πλέω                        πλεον π τν Κέρκυραν       πλεον τν ράβιον κόλπον

χωρ                      νω χώρουν(προχωρούσαν προς τα πάνω)χώρουν τν δν (βάδιζαν τον δρόμο)

Mερικά ενεργητικά ρήματα μεταβάλλονται από μεταβατικά σε αμετάβατα, και αντίστροφα, όταν συντίθενται με πρόθεση:

βάλλω: βαλλον τος θηναίους – εσέβαλον ες τν χώραν

βαίνω: μετ υθμο βαίνουσι (προχωρούν) – διέβαινον τν ποταμν

σταμαι: νταθα σταντο ο πολέμιοι (στέκονταν) – φίστανται τν πόνον



Ο αόριστος β’ και ο παρακείμενος κάποιων ενεργητικών μεταβατικών ρημάτων έχουν μέση και αμετάβατη σημασία, π.χ.

στημι = στήνω, αλλά στην = στάθηκα και στηκα = είμαι όρθιος

φύω = γεννώ, αλλά φυν = γεννήθηκα και πέφυκα = είμαι από τη φύση μου

δύω βυθίζω, αλλά δυν = βυθίστηκα και δέδυκα = είμαι βυθισμένος

λλυμι = καταστρέφω, αλλά λωλα = έχω καταστραφεί, έχω χαθεί

γείρω = ξυπνώ κάποιον, αλλά γρήγορα = είμαι ξύπνιος

πείθω = πείθω, αλλά πέποιθα = έχω εμπιστοσύνη

πράττω = πράττω, ενεργώ, αλλά πέπραγα = είμαι σε μια κατάσταση

φαίνω = δείχνω, φανερώνω, αλλά πέφηνα = είμαι φανερός.



Αρκετά ενεργητικά ως προς την κατάληξη ρήματα έχουν παθητική σημασία, όπως πάσχω, πίπτω, φέυγω, ε κούω, κακς κούω, ποθνήσκω, τελευτ κ.ά.



Σε κάποιες περιπτώσεις, ενεργητικά ρήματα μπορούν, λόγω των συμφραζομένων, να δηλώνουν ότι το υποκείμενο εκτελεί μια ενέργεια μέσω κάποιου άλλου· γίνονται, δηλαδή, μέσα διάμεσα ρήματα. Αποκτούν όμως αυτή τη σημασία μόνο λόγω των συμφραζομένων.

Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαία
Μέσα Ρήματα



   Τα μέσα ρήματα δηλώνουν και αυτά ότι το υποκείμενο ενεργεί, αλλά επιπλέον στην περίπτωσή τους η ρηματική ενέργεια συνδέεται με το υποκείμενο με μια ιδιαίτερη σχέση. Η ιδιαιτερότητα αυτής της σχέσης υποδηλώνεται από τη σημασία του ίδιου του ρήματος ή από τα συμφραζόμενα.
Τα μέσα ρήματα, ανάλογα με τη σημασία τους, διακρίνονται σε:

μέσα αυτοπαθή ή ευθέα,
μέσα πλάγια ή περιποιητικά,
μέσα αλληλοπαθή
μέσα δυναμικά


Μέσα αυτοπαθή ή ευθέα είναι τα ρήματα που δηλώνουν ότι η ενέργεια του υποκειμένου επιστρέφει άμεσα σε αυτό, και γι’ αυτό μπορούν να αντικατασταθούν από τον αντίστοιχο ενεργητικό τύπο με αιτιατική της αυτοπαθούς αντωνυμίας ως αντικείμενο, π.χ. παρασκευάζομαι (= παρασκευάζω μαυτόν), , τρέπομαι (= τρέπω μαυτόν), κλίνομαι, χομαι, πτομαι, λαμβάνομαι, σταμαι, ρμίζομαι, γείρομαι, συλλέγομαι κ.ά.

Mέσα αυτοπαθή είναι τα ρήματα:

μφιέννυμαι (ντύνομαι)           νδύομαι (ντύνομαι)                νίσταμαι (σηκώνομαι)           λούομαι (λούζομαι)

πέχομαι (κρατιέμαι μακριά)  νίπτομαι                                   ποκρύπτομαι         παρασκευάζομαι (ετοιμάζομαι)

φίσταμαι (απομακρύνομαι)   τάσσομαι (παρατάσσομαι για μάχη)       γυμνάζομαι  τύπτομαι (= τύπτω μαυτόν) γυμνάζομαι,            κείρομαι,                 λείφομαι ,              καλύπτομαι,             κοσμομαι,   στεφανομαι κ.ά.

Ο Θηβαοι γυμνάζοντο πάντες περ τ πλα.

Λακεδαιμόνιοι οτως τάξαντο.

Μέσα πλάγια ή περιποιητικά (ή ωφελείας) είναι τα ρήματα που δηλώνουν ότι η ενέργεια του υποκειμένου γίνεται προς όφελός του ή για να αποκτήσει κάτι που θα το χρησιμοποιήσει, γι’ αυτό και μπορούν να συνοδεύονται από τη δοτική της αυτοπαθούς αντωνυμίας ως δοτική χαριστική.
 Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν ρήματα και εκφράσεις που δηλώνουν συναλλαγή, αλλαγή ιδιοκτήτη ή απόκτηση κάποιου πράγματος: πορίζομαι,
νομαι, δανείζομαι, μισθομαι, χρηματίζομαι, γυνακα γομαι, ποιομαί τινα φίλον, υἱὸν τίθεμαι (=υιοθετώ), αρομαι κ.ά.
Διακρίνονται σε:

α) Μέσα διάμεσα· δηλώνουν ενέργεια του υποκειμένου η οποία επιστρέφει σ' αυτό –ή σε κάτι που του ανήκει–διαμέσου άλλου:

πογράφομαι [μέσω του γραμματέα]      πισκευάζομαι [επισκευάζω κάτι μέσω τεχνιτών]

διδάσκομαι [διδάσκω κάποιον μέσω δασκάλων]     μεταπέμπομαι [προσκαλώ κάποιον μέσω απεσταλμένων]

ναυπηγομαι [ναυπηγώ μέσω ναυπηγών]               τίθεμαι νόμον [θεσπίζω ως πόλη νόμο μέσω νομοθετών] κ.ά.

Ο νθρωποι τος νόμους θεντο. [θηκαν (θέσπισαν) δι τν νομοθετν]

Θεμιστοκλς τν υἱὸν ππέα διδάξατο γαθόν. [δίδαξε δι το διδασκάλου]


Επίσης, ρήματα που δηλώνουν προσέγγιση ή απομάκρυνση σε σχέση με το υποκείμενο:
πάγομαί τινα, μεταπέμπομαί τινα, προσάγομαί τινα, τρέπομαί τινα, πωθομαί τινα, μύνομαί τινα, ποδίδομαί τι, φέλκομαί τι κ.ά. Επίσης εκφράσεις όπως νόμον / γραφν τίθεμαι, φόρον τάττομαι, πρεσβεύομαι, παρασκευάζομαί τι, συμφοράν τι ποιομαι κ.ά.

Ο νθρωποι τος νόμους θεντο. [θηκαν (θέσπισαν) δι τν νομοθετν]

Θεμιστοκλς τν υἱὸν ππέα διδάξατο γαθόν. [δίδαξε δι το διδασκάλου]


β) Μέσα περιποιητικά ή μέσα ωφελείας· δηλώνουν ενέργεια του υποκειμένου για δική του χρήση και ωφέλεια και ισοδυναμούν με ενεργητικά ρήματα που έχουν ως αντικείμενο τη δοτική της αυτοπαθούς αντωνυμίας: πορίζομαι = πορίζω
μαυτ. Mέσα περιποιητικά είναι τα ρήματα:

γομαι γυνακα (παίρνω γυναίκα ως σύζυγο)       • καταστρέφομαι (υποτάσσω)

μύνομαι              • παρατίθεμαι (παραθέτω για μένα)

• ερίσκομαι (πετυχαίνω)       • παρέχομαι μάρτυρας (παρουσιάζω μάρτυρες υπεράσπισης)

• ε/καλς τίθεμαι/καθίσταμαι

 (τακτοποιώ προς όφελός μου)                • πορίζομαι (εξασφαλίζω κάτι για μένα)

• συμβουλεύομαι κ.ά.

Α δορκάδες τος κέρασιν μύνονται. (τα ζαρκάδια)

Ο θηναοι ῥᾳδίως πορίζοντο τ πιτήδεια. (τα εφόδια)



Για τη διαφορά των μέσων πλαγίων ρημάτων από τα αντίστοιχα ενεργητικά ενδεικτικές είναι οι παρακάτω διακρίσεις:

νόμον τίθημι: χρησιμοποιείται για νομοθέτη ή για αυταρχικά καθεστώτα.

νόμον τίθεμαι: χρησιμοποιείται για τη δημοκρατική πολιτεία που θέτει νόμους προς όφελος των πολιτών.

πρεσβεύω = διαπραγματεύομαι ως πρεσβευτής.

πρεσβεύομαι = στέλνω πρεσβεία ως πόλη για να προασπίσω τα συμφέροντά μου.

τιμ τι = επιβάλλω ποινή ως δικαστής.

τιμμαί τι = προτείνω ως διάδικος μια ποινή που ανταποκρίνεται στις επιδιώξεις μου.

ποι τινα δολον = κάνω κάποιον δούλο.

ποιομαί τινα δολον = κάνω κάποιον δούλο μου.



Μια παραλλαγή αυτής της κατηγορίας μέσων ρημάτων είναι τα ρήματα που δηλώνουν ότι το υποκείμενο ενεργεί διαμέσου άλλου (μέσα διάμεσα).

Μέσα αλληλοπαθή είναι τα ρήματα που δηλώνουν μια κοινή ενέργεια δύο ή περισσοτέρων υποκειμένων, η οποία περνάει αμοιβαία από το ένα στο άλλο. Τα ρήματα της κατηγορίας αυτής βρίσκονται σε πληθυντικό ή δυϊκό αριθμό και μπορούν να αναλυθούν στον ενεργητικό τύπο με αντικείμενο την αλληλοπαθή αντωνυμία. Τέτοια ρήματα είναι τα μάχεθαι,
ρίζειν, μιλλσθαι, διαφέρεσθαι διαλλάττεσθαι, συντίθεσθαι κ.ά.



Συχνά, στη θέση των μέσων αλληλοπαθών ρημάτων βρίσκονται τα αντίστοιχα ενεργητικά με αντικείμενο την αλληλοπαθή ή την αυτοπαθή αντωνυμία του γ΄ προσώπου.
διεφθείραντο = διέφθειραν
λλήλους· διενείμαντο τ ργύριον = διένειμαν λλήλοις τ ργύριον· ο χθύες λληλοφαγοσι = σθίουσιν λλήλους. Mέσα αλληλοπαθή ρήματα είναι τα:



(δια)αγωνίζονται      μισονται

διαλέγονται              συνωφελονται

διαλλάττονται           φιλονται (αγαπιούνται)

(δια)νέμονται (μοιράζονται)     φθονονται

διαφέρονται             θονται (σπρώχνονται)

διαφθείρονται          κ.ά.

στιν δ δημοκρατία πολιτεία ν κλήρ διανέμονται τς ρχάς.

Συμβαλόντες τς σπίδας ωθοντο.

Μέσα δυναμικά είναι τα ρήματα που δηλώνουν τη συναισθηματική συμμετοχή του υποκειμένου στη ρηματική σημασία, ότι το υποκείμενο ενεργεί ενεργοποιώντας όλες του τις δυνάμεις, π.χ. πολιτεύμαι = συμμετέχω ενεργά στην πολιτική ζωή (ενώ πολιτεύω = είμαι πολίτης), πόλεμον ποιο
μαι = διεξάγω πόλεμο (ενώ πόλεμον ποι = είμαι ο αίτιος πολέμου), ρχομαι λόγου = αρχίζω τον λόγο μου (ενώ ρχω λόγου = παίρνω πρώτος τον λόγο). Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν ρήματα όπως στρατεύομαι, θηρεύομαι, βουλεύομαι, σκοπομαι, χαίρομαι, λυπομαι, φοβομαι κ.ά.



Στα μέσα δυναμικά ρήματα εντάσσονται και τα αποθετικά ρήματα: γομαι, οομαι, βούλομαι, δομαι, κτμαι, χρμαι, μάχομαι, ρχομαι κ.ά.



Κάποιοι μέσοι μέλλοντες έχουν και παθητική σημασία, όπως ρξομαι, στερήσομαι, φυλάξομαι, τραφήσομαι κ.ά.



Η σημασία των μέσων ρημάτων δεν είναι πάντοτε εύκολο να διακριθεί, καθώς το ίδιο μέσα ρήμα μπορεί ανάλογα με τα συμφραζόμενα να έχει διαφορετική σημασία. Επιπλέον ιδιαίτερα δύσκολη είναι η διάκριση ανάμεσα στα μέσα πλάγια και τα μέσα δυναμικά ρήματα.

Μερικές φορές ο ενεργητικός και ο μέσος τύπος ενός ρήματος έχουν την ίδια σημασία: βο – βομαι (φωνάζω), στρατοπεδεύω – στρατοπεδεύομαισκοπ – σκοπομαι (εξετάζω), σιδηροφορ – σιδηροφορομαι (οπλοφορώ) κ.ά. Συνήθως όμως έχουν διαφορετική σημασία:
ρχομαι λόγου (αρχίζω την ομιλία μου) ρχω το λόγου (μιλώ πρώτος)

βουλεύομαι (σκέφτομαι, αποφασίζω)                     βουλεύω (είμαι βουλευτής)

λύομαι (ελευθερώνω κάποιον με λύτρα)  λύω (λύνω)

μισθομαι (νοικιάζω ως ενοικιαστής)                     μισθ (νοικιάζω ως ιδιοκτήτης σε άλλον)

ρίζομαι (ορίζω, δίνω ορισμό)                               ρίζω (διαιρώ, θέτω όρια)

ποιομαι πόλεμον (διεξάγω πόλεμο)                      ποι πόλεμον (προκαλώ πόλεμο)

πολιτεύομαι (συμμετέχω στα κοινά)                        πολιτεύω (είμαι πολίτης)

ταμιεύομαι (διαχειρίζομαι χρήματα)                        ταμιεύω (είμαι ταμίας) κ.ά.

Δεν είναι πάντοτε εύκολο να καθοριστεί με ακρίβεια η ιδιαίτερη σημασία ενός μέσου ρήματος, αφού είναι δυνατόν αυτό να ανήκει σε διάφορες κατηγορίες μέσων ρημάτων:

Παρασκευάζομαι π πόλεμον. (Ετοιμάζομαι για πόλεμο.) [μέσο αυτοπαθές: παρασκευάζω μαυτν]

Παρασκευάζομαι στρατείαν. (Ετοιμάζω εκστρατεία.) [μέσο δυναμικό ή μέσο ωφελείας: αναμένω όφελος από αυτήν]

ναυπηγήσατο τριήρεις. [μέσο διάμεσο ή μέσο ωφελείας]

Τα μέσα αυτοπαθή και τα μέσα πλάγια ονομάζονται μέσα αντανακλαστικά ρήματα, γιατί δηλώνουν ενέργεια η οποία επιστρέφει στο υποκείμενο άμεσα ή έμμεσα.

Σχετική εικόνα
Παθητικά Ρήματα



Τα παθητικά ρήματα δηλώνουν ότι το υποκείμενο υφίσταται την ενέργεια ενός άλλου προσώπου ή πράγματος, παθαίνει κάτι. Επειδή η παθητική διάθεση είναι μεταγενέστερη εξέλιξη σε σχέση με την ενεργητική και μέση, δεν διαθέτει ξεχωριστούς τύπους για όλους τους χρόνους, παρά μόνο για τον μέλλοντα και τον αόριστο, ενώ στους υπόλοιπους χρόνους οι παθητικοί τύποι συμπίπτουν με τους μέσους.



Το πρόσωπο ή το πράγμα που επενεργεί πάνω στο υποκείμενο δηλώνεται με το ποιητικό αίτιο το οποίο εκφέρεται

(α) με το εμπρόθετο π + γενική (σπανιότερα με τις προθέσεις πό, κ, παρά, πρς + γενική)
Πολλο
π τν τριάκοντα πέθανον.
Ο
δν ργον ξιόλογον πράχθη π' ατν.

Τοτό μοι κ θεο δέδοται.

Τατα ξηγγέλθη λεξάνδρ πρς τν κατασκόπων.
ή

(β) με δοτική προσωπική του ποιητικού αιτίου, όταν υπάρχει συντελικός χρόνος ή ρηματικό επίθετο σε -τς και -τέος·



Παθητικά ρήματα σχηματίζονται από ενεργητικά μεταβατικά ρήματα. Κατά την τροπή της ενεργητικής σε παθητική σύνταξη το υποκείμενο της ενεργητικής σύνταξης τρέπεται σε ποιητικό αίτιο, ενώ το αντικείμενο του ενεργητικού ρήματος (ή το άμεσο αντικείμενο αν πρόκειται για δίπτωτο ρήμα) γίνεται το υποκείμενο του παθητικού ρήματος.



Κάποια ενεργητικά ρήματα δεν σχηματίζουν παθητικό τύπο, αλλά στην θέση του κάποιο άλλο ρήμα ενεργητικής ή μέσης φωνής ή κάποια περίφραση.

ποκτείνω τινά - ποθνήσκω πό τινος

κβάλλω τινά - κπίπτω / φεύγω πό τινος

ε λέγω τινά - ε κούω πό τινος

ε ποι τινα - ε πάσχω πό τινος

αρ - λίσκομαι

δίκην λαμβάνω παρά τινος - δίκην δίδωμί τινι.

Το ίδιο ισχύει και για τα αποθετικά ρήματα

αδομαί τινα - αδος τυγχάνω πό τινος

ατιμαί τινα - ατίαν χω / λαμβάνω πό τινος.



Αρκετοί παθητικοί αόριστοι έχουν μέση σημασία, όπως σώθην (=σωσα μαυτόν), λυπήθην, χάρην, φοβήθην, ξεπλάγην, πλάγθην, σχύνθην, πορεύθην, πηλλάγην, κλίνθην, τράπην, στράφην, σφάλην, ψεύσθην, βουλήθην, δυνήθην κ.ά.


Σχετική εικόνα
Ουδέτερα Ρήματα



Τα ουδέτερα ρήματα δηλώνουν ότι το υποκείμενο βρίσκεται απλώς σε μια κατάσταση, χωρίς να ενεργεί ούτε να υφίσταται την ενέργεια κάποιου άλλου.
 Τα ουδέτερα ρήματα είναι κυρίως ενεργητικής φωνής: ζ
, συχάζω, γιαίνω, ε πράττω, σωφρων , βι, ρεμ, νοσ, κάθημαι, κεμαι κ.ά.
καστος ζ ς βούλεται.

γιαίνουσιν ο τ σώματα ε χοντες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

INDIA (BHARAT) - NEPAL 2024

Δημοκρατία της Ινδίας ινδικά: Bhārat Ganarājya ) είναι χώρα στη Νότια Ασία. Ομοσπονδιακή Λαϊκή Δημοκρατία του Νεπάλ είναι μια μεσόγεια ασι...