Σάββατο 22 Ιουνίου 2019

Πλάγιος Λόγος

Ευθύς ονομάζεται ο λόγος που:
α) εκφέρεται άμεσα είτε από κάποιον ομιλητή είτε ανάμεσα σε δύο ή περισσότερους συνομιλητές·
β) μεταφέρεται σε κάποιο τρίτο πρόσωπο όπως ακριβώς ειπώθηκε από τον ομιλητή· στην περίπτωση αυτή στα νέα ελληνικά μπαίνει ανάμεσα σε εισαγωγικά.
 Κατά τη μεταφορά από τον ευθύ στον πλάγιο λόγο γίνονται κάποιες αλλαγές και χρησιμοποιήθηκαν κι άλλες λέξεις· κυρίως όμως χρησιμοποιήθηκε ένα ρήμα στο οποίο εξαρτήθηκε ο πλάγιος λόγος, π.χ. λέγειοἴομαιἔγνω. Το ρήμα αυτό ονομάζεται ρήμα εξάρτησης.

Συνήθως γίνονται αλλαγές στην έγκλιση, στον χρόνο και το πρόσωπο του ρήματος, στο ρηματικό τύπο (απαρέμφατο, μετοχή), στα χρονικά και τοπικά επιρρήματα, στις προσωπικές και τις κτητικές αντωνυμίες.








 4. αντιστοίχηση ερωτηματικών και αναφορικών αντωνυμιών και
επιρρημάτων





 




                                        

                       



                                      Ο Πλάγιος Λόγος


Μετατροπή: ευθύς σε πλάγιο λόγο



Α. Οι κύριες προτάσεις στον πλάγιο λόγο

Οι κύριες προτάσεις κρίσεως μετατρέπονται στον πλάγιο λόγο σε
ειδική πρόταση,
ειδικό απαρέμφατο,
κατηγορηματική μετοχή,
ανάλογα με το είδος του ρήματος εξάρτησης.
Οι κύριες προτάσεις επιθυμίας στον πλάγιο λόγο μετατρέπονται σε
τελικό απαρέμφατο.
Οι ευθείες ερωτηματικές προτάσεις στον πλάγιο λόγο μετατρέπονται σε
πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις.

Ο ρηματικός τύπος στον πλάγιο λόγο διατηρεί τον χρόνο που είχε στον ευθύ λόγο.

Ειδικότερα:

Η κύρια πρόταση κρίσεως στον πλάγιο λόγο μετατρέπεται σε:

Eιδική πρόταση
όταν εξαρτάται από λεκτικά, γνωστικά, αισθητικά, δεικτικά ρήματα και μνήμης, μάθησης.

Οι εγκλίσεις των προτάσεων κρίσεως στον πλάγιο λόγο:

Η οριστική διατηρείται και στον πλάγιο λόγο, όταν το ρήμα εξάρτησης είναι αρκτικού χρόνου.

Η Οριστική τρέπεται σε ευκτική του πλαγίου λόγου, όταν το ρήμα εξάρτησης είναι ιστορικού χρόνου.

Οι δυνητικές εγκλίσεις (οριστική και ευκτική) διατηρούνται ανεξάρτητα από τον χρόνο του ρήματος εξάρτησης.

Σωκράτης ο νομίζει θεούς. (οριστική)
λέγει →
επεν →
α. Οτος λέγει τι Σωκράτης ο νομίζει θεούς.
β. Οτος επεν τι Σωκράτης ο νομίζοι θεούς.
Σωκράτης ο ν νόμισε θεούς. (δυνητική οριστική)
λέγει →

επεν →
γ. Οτος λέγει τι Σωκράτης οκ ν νόμισεν θεούς.
δ. Οτος επεν τι Σωκράτης οκ ν νόμισεν θεούς.
Σωκράτης οκ ν νενομικς εη θεούς. (δυνητική ευκτική)
λέγει →

επεν →
ε. Οτος λέγει τι Σωκράτης οκ ν νενομικς εη θεούς.
στ. Οτος επεν τι Σωκράτης οκ ν νενομικς εη θεούς.


Ειδικό απαρέμφατο
όταν εξαρτάται:
από ρήματα λεκτικά, δοξαστικά, δηλωτικά, λεκτικά, γνωστικά, αισθητικά, δεικτικά,
από το ρήμα φημ
και από τα ρήματα λπίζω, μνυμι, προσδοκ, παγγέλλομαι, πισχνομαι.

Το ρήμα του ευθέος λόγου μετατρέπεται στον πλάγιο λόγο σε απαρέμφατο ως εξής:

Κάθε έγκλιση μετατρέπεται σε απαρέμφατο.

Η δυνητική έγκλιση μετατρέπεται σε δυνητικό απαρέμφατο.

Ο χρόνος του ρήματος εξάρτησης δεν επηρεάζει το απαρέμφατο.

Ο χρόνος του ρήματος του ευθέος λόγου καθορίζει τον χρόνο του απαρεμφάτου.


Δηλαδή:
Έγκλιση ενεστώτα ή παρατατικού → απαρέμφατο ενεστώτα.

Έγκλιση μέλλοντα → απαρέμφατο μέλλοντα.

Έγκλιση αορίστου → απαρέμφατο αορίστου.

Έγκλιση παρακειμένου ή υπερσυντελίκου → απαρέμφατο παρακειμένου.


Kατά τη μετατροπή του ευθέος λόγου σε απαρέμφατο ελέγχουμε αν έχουμε ταυτοπροσωπία ή ετεροπροσωπία.
Στην περίπτωση της ταυτοπροσωπίας το ρήμα εξάρτησης και το απαρέμφατο έχουν το ίδιο υποκείμενο, σε πτώση ονομαστική.
Στην περίπτωση της ετεροπροσωπίας το απαρέμφατο έχει διαφορετικό υποκείμενο από το ρήμα εξάρτησης, σε πτώση αιτιατική.

Σωκράτης ο νομίζει θεούς. (οριστική)
λέγουσιν / επον → (Οτοι)
α. Οτοι λέγουσιν / επον Σωκράτη ο νομίζειν θεούς.
Σωκράτης οκ ν νόμιζε θεούς. (δυνητική οριστική)
λέγουσιν / επον → (Οτοι)
β. Οτοι λέγουσιν / επον Σωκράτη οκ ν νομίζειν θεούς.
Σωκράτης οκ ν νομίζοι θεούς. (δυνητική ευκτική)
λέγουσιν / επον →
τοι)
γ. Οτοι λέγουσιν / επον Σωκράτη οκ ν νομίζειν θεούς.
Ο στρατιται τατα ποιήσουσι. (οριστική)
φασ / φασαν → (Ο στρατιται)
δ. Ο στρατιται φασ / φασαν τατα ποιήσειν.
Ο στρατιται τατα ν ποίησαν.
(δυνητική οριστική)
φησ / φη → (Οτος)
ε. Οτοι φησ / φη τος στρατιώτας τατα ν ποισαι.
Ο στρατιται τατα ν πεποιηκότες εεν.
(δυνητική ευκτική)
φασ / φασαν → (Ο στρατιται)
στ. Ο στρατιται φασ / φασαν τατα ν πεποιηκέναι.


Κατηγορηματική μετοχή,

όταν εξαρτάται από γνωστικά, αισθητικά, δείξης, αγγελίας, ελέγχου, μνήμης, μάθησης ρήματα.

Το ρήμα του ευθέος λόγου μετατρέπεται στον πλάγιο λόγο σε κατηγορηματική μετοχή ως εξής:
Κάθε έγκλιση μετατρέπεται σε μετοχή.

Η δυνητική έγκλιση μετατρέπεται σε δυνητική μετοχή.

Ο χρόνος του ρήματος εξάρτησης δεν επηρεάζει τη μετοχή.

Ο χρόνος του ρήματος του ευθέος λόγου καθορίζει τον χρόνο της μετοχής.


Δηλαδή:
Έγκλιση ενεστώτα ή παρατατικού → μετοχή ενεστώτα.

Έγκλιση μέλλοντα → μετοχή μέλλοντα .

Έγκλιση αορίστου → μετοχή αορίστου .

Έγκλιση παρακειμένου ή υπερσυντελίκου → μετοχή παρακειμένου .


Η κατηγορηματική μετοχή του πλαγίου λόγου, όταν είναι συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος εξάρτησης, τίθεται σε πτώση ονομαστική και συμφωνεί με το υποκείμενο σε γένος, αριθμό και πτώση:

Τιμ
μαι π πάντων. (οριστική ενεστώτα)
τιμώμην π πάντων. (παρατατικός)
Οδα / γνων →
α. (γ) οδα / γνων τιμώμενος π πάντων.
Τιμηθήσομαι π πάντων.
(οριστική μέλλοντα)
Οδα / γνων →

β. (γ) οδα / γνων τιμηθησόμενος π πάντων.
τιμήθην ν π πάντων.
(δυνητική οριστική αορίστου)
Οδα / γνων →

γ. (γ) οδα / γνων τιμηθες ν π πάντων.
Τετιμημένος εην ν π πάντων.
(δυνητική ευκτική παρακειμένου)
Οδα / γνων →

δ. (γ) οδα / γνων τετιμημένος ν π πάντων.


Η κατηγορηματική μετοχή του πλαγίου λόγου, όταν είναι συνημμένη στο αντικείμενο του ρήματος εξάρτησης, τίθεται σε πλάγια πτώση και συμφωνεί με το υποκείμενό της σε γένος, αριθμό και πτώση:

Κρος ν Κιλικί στι. (οριστική ενεστώτα)
Κρος ν Κιλικί ν. (παρατατικός)
Γιγνώσκομεν / γνωμεν →

ε. Γιγνώσκομεν / γνωμεν Κρον ν Κιλικί ντα.
Κρος ν Κιλικί ν γένετο.
(δυνητική οριστική αορίστου)
Γιγνώσκομεν / γνωμεν →

στ. Γιγνώσκομεν / γνωμεν Κρον ν Κιλικί ν γενόμενον.
Κρος ν Κιλικί ν γεγονς εη.
(δυνητική ευκτική παρακειμένου)
Γιγνώσκομεν / γνωμεν →
ζ.Γιγνώσκομεν / γνωμεν Κρον ν Κιλικί ν γεγονότα.

 Η κύρια πρόταση επιθυμίας στον πλάγιο λόγο.

Η κύρια πρόταση επιθυμίας στον πλάγιο λόγο μετατρέπεται σε κάθε περίπτωση σε τελικό απαρέμφατο.

Εξαρτάται από ρήματα βουλητικά, προτρεπτικά, αποτρεπτικά, παραχωρητικά, απαγορευτικά, αποπειρατικά, δυνητικά, διστακτικά κ.λπ.

Η υποτακτική, η προστακτική, η ευχετική ευκτική των προτάσεων επιθυμίας (και σπανιότερα η ευχετική οριστική) τρέπονται σε τελικό απαρέμφατο.

Ο χρόνος του ρήματος εξάρτησης δεν επηρεάζει το απαρέμφατο.

Ο χρόνος του ρήματος του ευθέος λόγου επηρεάζει τον χρόνο του απαρεμφάτου ως εξής:

Έγκλιση ενεστώτα → απαρέμφατο ενεστώτα .
Έγκλιση μέλλοντα → απαρέμφατο μέλλοντα .
Έγκλιση αορίστου → απαρέμφατο αορίστου.

Παρατήρηση:
Kατά τη μετατροπή του ευθέος λόγου σε απαρέμφατο ελέγχουμε αν έχουμε ταυτοπροσωπία  ή ετεροπροσωπία .

α. Λέγετε τα
τα τος στρατιώταις.
β. κούσατε το νδρός.
κέλευε →

παραινε
α. Οτος κέλευε ατος λγειν τατα τος στρατιταις.
β. Οτος παραινε σφίσιν κοσαι το νδρός.
γ. Εην ετυχής.
δ. Γένοισθε ετυχες.
Εχομαι →

Ηχόμην →
γ. Εχομαι ετυχς εναι.
δ. Ηχόμην ατος γενέσθαι ετυχες.

Οι ευθείες ερωτηματικές προτάσεις στον πλάγιο λόγο.

Οι ευθείες ερωτηματικές προτάσεις μετατρέπονται στον πλάγιο λόγο σε πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις.

Εξαρτώνται από ρήματα ερωτηματικά, γνωστικά, λεκτικά, δεικτικά, σκέψης, φροντίδας, απόπειρας, προσοχής.
Διατηρούν την αρχική έγκλιση, όταν εξαρτώνται από ρήμα αρκτικού χρόνου .
Μετατρέπουν σε ευκτική του πλαγίου λόγου την οριστική και απορηματική υποτακτική, όταν εξαρτώνται από ρήμα ιστορικού χρόνου .
Παραμένουν στον πλάγιο λόγο ερωτήσεις ολικής άγνοιας ή μερικής άγνοιας , μονομελείς  ή διμελείς , όπως ακριβώς ήταν στον ευθύ λόγο.


Δηλαδή:
Τς ποιε τατα;
ρωτ

ρώτα →
α. Οτος ρωτ στις ποιε τατα.
β. Οτος ρώτα στις ποιο/ποιοίη τατα.
Παραδμεν Κορινθίοις τν πόλιν;
ρωτσι →

ρώτων →
γ. Τν θεν ρωτσι ε παραδσιν Κορινθίοις τν πόλιν.
δ. Τν θεν ρώτων ε παραδοεν Κορινθίοις τν πόλιν.

Παρατήρηση:
Μερικές φορές διατηρούν την απορηματική υποτακτική και μετά από ρήμα εξάρτησης ιστορικού χρόνου, όταν προβάλλεται κάτι ασαφές ή αβέβαιο και εκφράζεται η γνώμη του υποκειμένου της δευτερεύουσας πρότασης.
π.χ Κατακαύσωμεν ατος τί λλο χρησώμεθα;
βουλεύοντο →
ε. Οτοι βουλεύοντο ετε κατακαύσωσιν ατος τί λλο χρήσωνται.



Μετατροπή του Πλάγιου Λόγου σε Ευθύ

Κατά τη μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ η εξαρτημένη πρόταση ή ο εξαρτημένος όρος μετατρέπονται σε κύρια πρόταση.

Η μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ πραγματοποιείται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
Ειδική Πρόταση.
π.χ. Λέγει ς βριστής εμι.
Κύρια πρόταση κρίσεως.
βριστς ε.

Ειδικό Απαρέμφατο.
π.χ. στυάγης κουε τν παδα καλν κγαθν εναι.
Κύρια πρόταση κρίσεως.
πας καλς κγαθός στι.

Κατηγορηματική μετοχή.
π.χ. δειξαν τομοι ντες.
Κύρια πρόταση κρίσεως.
τομοι σμέν.

Τελικό απαρέμφατο.
π.χ. σοφιστς νάγκασεν μς μολογεν.
Κύρια πρόταση επιθυμίας.
μολογετε.

Πλάγια ερωτηματική πρόταση.
π.χ. ρώτησε στις φίκοιτο.
Ευθεία ερωτηματική πρόταση.
Τίς φίκετο;

Παρατηρήσεις:
Κατά την μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ:

Παραλείπονται:
α. Το ρήμα εξάρτησης (καθώς και το υποκείμενό του, αν δίδεται).
β. Οι ειδικοί σύνδεσμοι «τι», «ς» (όταν πρόκειται για ειδική πρόταση).
γ. Το ερωτηματικό «ε» (όταν εισάγει πλάγια ερωτηματική πρόταση).

Mετατρέπονται:
το πρόσωπο του ρήματος:
π.χ. Λέγει ς βριστής εμι. → βριστς ε.

οι προσωπικές, επαναληπτικές, αυτοπαθείς και κτητικές αντωνυμίες:
π.χ. Φησ γρ κατγορος ο δικαως με λαμβνειν τ παρ τς πλεως ργριον → Ο δικαίως οτος λαμβάνει τ παρ τς πόλεως ργύριον.
Επε δ τι εθς ποπέμψει ατόν. → Εθς ποπέμψω σε.
Σεθης δ φησιν͵ ν πρς κενον ητε͵ ε ποισειν μς. → ν πρς μ ητε͵ ε ποισω μς.

οι αναφορικές αντωνυμίες και επιρρήματα σε ερωτηματικές αντωνυμίες και επιρρήματα:
π.χ. Οκ χω , τι σοι ποκρνωμαι. → Τί σοι ποκρίνωμαι;
ποροσι δ πως ποισουσιν. → Πς ποιήσομεν;

Η έγκλιση του ρήματος ή ο ρηματικός τύπος:

Διατηρείται και στον ευθύ λόγο:
Παραδείγματα:
Η οριστική
Λέγει ς βριστής εμι. → βριστς ε.

Η δυνητική ευκτική
βουλεοντο πς ν τν μχην ποισαιντο. → Πς ν τν μχην ποιησαίμεθα;

Η δυνητική οριστική
λεγεν τι κρεττον ν ν ατ ποθανεν. → Κρεττον ν ν μοι ποθανεν.

Η απορηματική υποτακτική
πόρει , τι επ. → Τί επω;

Μετατρέπεται στον ευθύ λόγο:
Παραδείγματα:
Η ευκτική του πλαγίου λόγου →σε οριστική (πρόταση κρίσεως)
Πλάγιος λόγος: λεγον τι βασιλες σφίσι φίλος σοιτο.
→ Ευθύς λόγος: Βασιλες μν φίλος σται.
ή υποτακτική (πρόταση επιθυμίας)
Πλάγιος λόγος: ρώτων τνος νεκα πολεμσοιεν.
→ Ευθύς λόγος: Τνος νεκα πολεμσωμεν;

Το ειδικό απαρέμφατο →σε οριστική
Πλάγιος λόγος: Αγινται λεγον οκ εναι ατόνομοι κατ τς σπονδάς.
→ Ευθύς λόγος: Οκ σμν ατόνομοι κατ τς σπονδάς.

Το τελικό απαρέμφατο →σε προστακτική ή υποτακτική
Πλάγιος λόγος: Οτοι κέλευσαν παραδοναι πλιν κα οκας τος Λακεδαιμονοις.
→ Ευθύς λόγος: Πλιν κα οκας παρδοτε τος Λακεδαιμονοις.
→ Ευθύς λόγος: Πλιν κα οκας παραδτε τος Λακεδαιμονοις.

Η κατηγορηματική μετοχή →σε οριστική
Πλάγιος λόγος: μες δύνατοι ρμεν ντες.
→ Ευθύς λόγος: μες δύνατοι σμέν.
Το δυνητικό απαρέμφατο (απαρέμφατο + ν) και η δυνητική κατηγορηματική μετοχή (μετοχή + ν) →σε δυνητική οριστική
Πλάγιος λόγος: γίγνωσκε Φίλιππον δικοντα ν τν πόλιν.
→ Ευθύς λόγος: Φίλιππος δίκει ν τν πόλιν.
ή δυνητική ευκτική
Πλάγιος λόγος: π τν λλάδα λλην’ οδέν’ ν λθεν γομαι.
→ Ευθύς λόγος: π τν λλάδα λλην οδες ν λθοι.

Οι δευτερεύουσες προτάσεις (εκτός από τις ειδικές και τις πλάγιες ερωτηματικές) του πλαγίου λόγου παραμένουν δευτερεύουσες προτάσεις στον ευθύ λόγο.

Διατηρούνται και στον ευθύ λόγο:
Οι δευτερεύουσες προτάσεις του πλαγίου λόγου (εκτός από τις ειδικές και τις πλάγιες ερωτηματικές).
Θηραμνης ντκοπτε, λγων τι οκ εκς εη θανατον, ε τις τιμτο π το δμου. →

Οκ εκός στι θανατον, ε τις τιμται π το δμου.

Μετατρέπεται στον ευθύ λόγο:
Το υποθετικό «ε» μετατρέπεται σε «άν», όταν ο υποθετικός λόγος είναι:

α) προσδοκώμενο και
β) αόριστη επανάληψη στο παρόν-μέλλον.
Κρος δήλωσεν τι τοιμοι εσ μάχεσθαι, ε τις ξέρχοιτο. →

τοιμοί σμεν μάχεσθαι, άν τις ξέρχηται.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

INDIA (BHARAT) - NEPAL 2024

Δημοκρατία της Ινδίας ινδικά: Bhārat Ganarājya ) είναι χώρα στη Νότια Ασία. Ομοσπονδιακή Λαϊκή Δημοκρατία του Νεπάλ είναι μια μεσόγεια ασι...