Πίνακες
διαβαθμισμένων κριτηρίων για τη βαθμολόγηση των επιδόσεων των
μαθητών
και των μαθητριών σε θέματα παραγωγής λόγου (περίληψη, ερμηνευτικό σχόλιο και παραγωγή
κριτικού λόγου) στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Για τη βαθμολόγηση των επιδόσεων των μαθητών και των μαθητριών σε γραπτές
Για τη βαθμολόγηση των επιδόσεων των μαθητών και των μαθητριών σε γραπτές
εξετάσεις, ως προς: α) τη συνοπτική
απόδοση – περίληψη (θέμα 1ο),
β) το ερμηνευτικό σχόλιο (θέμα 3ο)
και γ) παραγωγή κριτικού λόγου (θέμα 4ο), παρατίθενται ως υποδείγματα οι παρακάτω πίνακες διαβαθμισμένων
κριτηρίων.
1ο ΘΕΜΑ (Συνοπτική απόδοση – περίληψη)
|
Βαθμός 7
6
|
Βαθμό
ς 5 4
|
Βαθμό
ς 3
2
|
Βαθμό
ς 1
|
Βαθμό
ς 0
|
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ 7 – 1 ΜΟΝΑΔΕΣ |
-Παρουσιάζονται όλες οι κύριες
έννοιες
-Περιλαμβάνονται
σημαντικές
συμπληρωματικές
πληροφορίες
-Μεταφέρεται πειστικά
η άποψη του
συγγραφέα
|
-Παρουσιάζονται οι περισσότερες
κύριες έννοιες
-Περιλαμβάνονται κάποιες
συμπληρωματικές
πληροφορίες
-Μεταφέρεται
εν μέρει η
άποψη του
συγγραφέα
|
-Παρουσιάζεται το θέμα, αλλά όχι οι
κύριες έννοιες
-Περιλαμβάνονται
λίγες συμπληρωματικές πληροφορίες
-Δε μεταφέρεται η άποψη του συγγραφέα
|
- Αστοχία στην
παρουσίαση του
θέματος
-Δε
μεταφέρεται η
άποψη του
συγγραφέα
|
Δεν υπάρχει
κάτι προς αξιολόγηση
|
|
Βαθμός 5
4
|
Βαθμό
ς 3
|
Βαθμό
ς 2
1
|
Βαθμό
ς 1
|
ΔΟΜΗ 5 – 1 ΜΟΝΑΔΕΣ |
-Χρησιμοποιούνται
κατάλληλα τεχνικές
πύκνωσης ή/και
παράφρασης για τη
συνοπτική νοηματική
απόδοση
- Οι πληροφορίες
παρουσιάζονται
λογικά, με συνοχή και
συνεκτικότητα
|
-Χρησιμοποιούνται ως επί το
πλείστον κατάλληλα τεχνικές
πύκνωσης ή/και παράφρασης
για τη συνοπτική νοηματική
απόδοση
- Οι περισσότερες πληροφορίες
παρουσιάζονται λογικά, με
σχετική συνοχή και
συνεκτικότητα
|
-Δε χρησιμοποιούνται τεχνικές
πύκνωσης ή/και
παράφρασης (πλήρης ή μεγάλης
έκτασης
αντιγραφή από το κείμενο) και το
νόημα δεν
αποδίδεται (συνοπτικά)
- Οι πληροφορίες παρουσιάζονται χωρίς συνοχή και
συνεκτικότητα
|
- Δεν
υπάρχει κάτι προς αξιολόγηση
|
|
Βαθμός 3
|
Βαθμό
ς 2
|
Βαθμό
ς 1
|
Βαθμό
ς 1
|
ΕΚΦΡΑΣΗ 3 – 1 ΜΟΝΑΔΕΣ |
-Κατάλληλη χρήση
γλωσσικών συμβάσεων
(γραμματικοσυντακτικά και
σημασιολογικά στοιχεία)
-Μηδενική επίπτωση τυχόν
λαθών στην κατανόηση/
επικοινωνιακό
στόχο
|
-Επαρκής χρήση
γλωσσικών συμβάσεων
(γραμματικοσυντακτικά
και σημασιολογικά
στοιχεία)
-Μικρή
επίπτωση τυχόν
λαθών στην κατανόηση/
επικοινωνιακό
στόχο
|
-Ανεπαρκής χρήση
γλωσσικών
συμβάσεων (γραμμα-
τικοσυντακτικά και
σημασιολογικά
στοιχεία)
- Τα λάθη δυσχεραίνουν
την κατανόηση/
επικοινωνιακό
στόχο
|
- Δεν
υπάρχει κάτι προς αξιολόγηση
|
3ο Θέμα: Ερμηνευτικό σχόλιο
Βαθμοί
|
Κατανόηση
και ερμηνεία του
λογοτεχνικού
κειμένου
o
Βαθμός
κατανόησης των
ιδεών
και του
συναισθηματικού
κλίματος
του κειμένου
o
Βαθμός
υποστήριξης της
απάντησης
με αναφορές-
παραπομπές στο κείμενο
|
Κειμενικοί
δείκτες και
στοιχεία
συγκειμένου (του
λογοτεχνικού
κειμένου)
o
Βαθμός
κατανόησης
των
επιλογών του
συγγραφέα
(κειμενικοί
δείκτες,
συγκείμενο),
σχετικά
με την
οργάνωση
και τη δομή
(π.χ.
γλώσσα, τεχνική,
ύφος,
εκφραστικά
σχήματα
κ.λπ.) με
παραδείγματα
από το
κείμενο
|
Οργάνωση
και γλωσσική έκφραση
ερμηνευτικού
σχολίου
o
Αλληλουχία
και συνοχή του
ερμηνευτικού
σχολίου
o
Επίπτωση
γραμματικοσυντακτικών
λαθών
στην κατανόηση της
ερμηνευτικής
εκδοχής
o Κατάλληλο λεξιλόγιο-ορολογία
|
13-15
|
-Πολύ καλό επίπεδο
κατανόησης των ιδεών
και του συναισθηματικού
κλίματος του κειμένου.
- Πολύ καλή τεκμηρίωση
της απάντησης με
αναφορές-παραπομπές
στο κείμενο.
|
-Πολύ καλή αναγνώριση
συγγραφικών επιλογών
-Πλούσιες
αναφορές
παραδειγμάτων από το
κείμενο και σε
διαφορετικά πεδία των
συγγραφικών επιλογών
(σχετικά με τη γλώσσα,
την τεχνική, το ύφος, τα
εκφραστικά σχήματα
κ.λπ.
|
-Πολύ καλή παρουσίαση της
ερμηνευτικής εκδοχής με την
απαραίτητη αλληλουχία και
συνοχή
-Ακρίβεια
στη χρήση
γραμματικοσυντακτικών
φαινομένων
-Πλούσιο λεξιλόγιο
|
09-12
|
-Καλό επίπεδο
κατανόησης των ιδεών
και του συναισθηματικού
κλίματος του κειμένου.
-Καλός βαθμός
τεκμηρίωσης της
απάντησης με αναφορές-
παραπομπές
στο κείμενο
|
-Καλή αναγνώριση
συγγραφικών επιλογών
-Αρκετές
αναφορές
παραδειγμάτων από το
κείμενο και σε
διαφορετικά πεδία των
επιλογών αυτών
(σχετικά με τη γλώσσα,
την τεχνική, το ύφος, τα
εκφραστικά σχήματα
κ.λπ.)
|
o
Καλή παρουσίαση
της
ερμηνευτικής εκδοχής με
αλληλουχία και συνοχή
o
Καλή χρήση
γραμματικοσυντακτικών
φαινομένων
o
Καλό
λεξιλόγιο
o
Τα όποια
λάθη δε δυσχεραίνουν
την κατανόηση της ερμηνευτικής
προσέγγισης
|
05-08
|
-Επαρκής κατανόηση,
επαρκής προσπάθεια
ερμηνευτικής
προσέγγισης.
-Επαρκείς
αναφορές
τεκμηρίωσης με
παραπομπές
στο κείμενο.
|
-Επαρκής αναγνώριση
συγγραφικών επιλογών
- Επιλεκτική αναφορά
παραδειγμάτων από το
κείμενο π.χ. σχετικά με
τη γλώσσα, την τεχνική,
το ύφος, τα εκφραστικά
σχήματα
κ.λπ.
|
o
Επαρκής
παρουσίαση της
ερμηνευτικής εκδοχής
o
Επαρκής
χρήση
γραμματικοσυντακτικών
φαινομένων
o
Επαρκές
λεξιλόγιο
o
Τα λάθη
δυσχεραίνουν εν μέρει
την κατανόηση της ερμηνευτικής
προσέγγισης
|
01-04
|
-Έλλειψη κατανόησης,
παρανόηση.
- Μηδενική ή ακατάλληλη
αναφορά παραδειγμάτων
από το
κείμενο
|
Έλλειψη αναφορών ή
ασύμβατες αναφορές
στις συγγραφικές
επιλογές, ή ελλειπτική
αναφορά σε επί μέρους
πλευρές.
|
o
Ανεπαρκής
παρουσίαση της
ερμηνευτικής εκδοχής
o
Ακατάλληλη ή
λανθασμένη χρήση
γραμματικοσυντακτικών
φαινομένων
o
Ακατάλληλη ή
λανθασμένη χρήση
λεξιλογίου
o
Τα λάθη
δυσχεραίνουν την
κατανόηση της ερμηνευτικής
προσέγγισης
|
0
|
Δεν υπάρχει
απάντηση.
|
Δεν υπάρχει
απάντηση.
|
Δεν υπάρχει
απάντηση.
|
|
Βαθμός 12
11 10
|
Βαθμό
ς 9
8 7
|
Βαθμό
ς 6 5
4
|
Βαθμό
ς 3 2
1
|
Βαθμό
ς 0
|
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ 12 – 1 ΜΟΝΑΔΕΣ |
o
Πολύ καλή
επίτευξη
επικοινωνιακού στόχου και
ανταπόκριση στο
επικοινωνιακό πλαίσιο
o
Πολύ καλή
κάλυψη
προδιαγραφών (κειμενικό
είδος, θέμα, αριθμός λέξεων,
αξιοποίηση πληροφοριών και
βασικών εννοιών κειμένου/-
ων αναφοράς)
|
o
Καλή
επίτευξη επικοινωνιακού στόχου και
ανταπόκριση στο επικοινωνιακό
πλαίσιο
o
Καλή κάλυψη
των περισσότερων προδιαγραφών
(κειμενικό είδος, θέμα, αριθμός
λέξεων,
αξιοποίηση πληροφοριών και βασικών
εννοιών
κειμένου/-ων
αναφοράς)
|
o
Επαρκής
επίτευξη επικοινωνιακού στόχου και μερική
ανταπόκριση στο επικοινωνιακό
πλαίσιο
o
Κάλυψη των
περισσότερων προδιαγραφών
(κειμενικό είδος, θέμα, αριθμός
λέξεων, αξιοποίηση
πληροφοριών και βασικών εννοιών
κειμένου/-ων
αναφοράς)
|
o
Ανεπαρκής επίτευξη
επικοινωνιακού
στόχου (ο αναγνώστης δυσκολεύεται
να
παρακολουθήσει το κείμενο) και
ανταπόκριση στο επικοινωνιακό
πλαίσιο
o
Μη κάλυψη
των περισσότερων
προδιαγραφών (κειμενικό είδος,
θέμα,
αριθμός λέξεων, αξιοποίηση
πληροφοριών και βασικών εννοιών
κειμένου/-ων
αναφοράς)
|
Δεν υπάρχει
κάτι προς αξιολόγηση
|
|
Βαθμός 10
9
|
Βαθμό
ς 8
7
|
Βαθμό
ς 6 5
4
|
Βαθμό
ς 3 2
1
|
Βαθμό
ς 0
|
ΔΟΜΗ 10 – 1 ΜΟΝΑΔΕΣ |
o
Πολύ καλή οργάνωση
κειμένου (παράγραφοι,
συνοχή κ.λπ.)
o
Πολύ καλή παρουσίαση
ιδεών και λογική ανάπτυξη
επιχειρημάτων (χρήση
κατάλληλου κειμενικού
είδους, συνεκτικότητα,
μετασχηματισμός ιδεών
κειμένου/-ων αναφοράς)
o
Συνεπής χρήση
γένους
λόγου – ύφους σε όλο το
κείμενο
|
o
Καλή οργάνωση
κειμένου
(παράγραφοι, συνοχή κ.λπ.)
o
Καλή παρουσίαση
ιδεών και λογική
ανάπτυξη επιχειρημάτων (χρήση
κατάλληλου κειμενικού είδους,
συνεκτικότητα, μετασχηματισμός
ιδεών κειμένου/-ων αναφοράς)
o
Συνεπής χρήση
γένους λόγου –
ύφους στο μεγαλύτερο μέρος του
κειμένου
|
o
Επαρκής οργάνωση
κειμένου (παράγραφοι, συνοχή
κ.λπ.)
o
Επαρκής παρουσίαση
των περισσότερων ιδεών και
επιχειρημάτων (χρήση κατάλληλου κειμενικού
είδους, συνεκτικότητα, μετασχηματισμός
ιδεών
κειμένου/-ων αναφοράς)
o Επαρκής χρήση γένους λόγου – ύφους
|
o
Περιορισμένη
ή ανεπαρκής οργάνωση
κειμένου (παράγραφοι, συνοχή κ.λπ.)
o
Έλλειψη συνεκτικότητας
και λογικής
ανάπτυξης των περισσότερων ιδεών και
επιχειρημάτων
o
Ακατάλληλη χρήση
γένους λόγου –
ύφους
|
- Δεν
υπάρχει κάτι προς αξιολόγηση
|
|
Βαθμός 8
7
|
Βαθμό
ς 6
5
|
Βαθμό
ς 4 3
|
Βαθμό
ς 2
1
|
Βαθμό
ς 0
|
ΓΛΩΣΣΑ ΕΚΦΡΑΣΗ 8 – 1 ΜΟΝΑΔΕΣ |
o
Μεγάλο εύρος
και ακρίβεια
γραμματικοσυντακτικών
φαινομένων που ανταποκρίνονται
στο θέμα
o
Μεγάλο εύρος
και ακρίβεια
σημασιολογικών στοιχείων που
ανταποκρίνονται στο θέμα
o
Εξαιρετική ορθογραφία
και στίξη
o
Μηδενική επίπτωση
τυχόν λαθών
στην κατανόηση/ επικοινωνιακό
στόχο
|
o
Κατάλληλο εύρος
και ακρίβεια
γραμματικοσυντακτικών
φαινομένων που ανταποκρίνονται
στο θέμα (μη συστηματικά λάθη)
o
Κατάλληλο εύρος
και ακρίβεια
σημασιολογικών στοιχείων που
ανταποκρίνονται στο θέμα (χωρίς
συχνή επανάληψη)
o
Καλή ορθογραφία
και στίξη
o
Μικρή επίπτωση
τυχόν λαθών στην
κατανόηση/ επικοινωνιακό
στόχο
|
o
Επαρκής ακρίβεια
γραμματικοσυντακτικών
φαινομένων που
ανταποκρίνονται στο θέμα,
περιορισμένο εύρος
o
Επαρκής ακρίβεια
σημασιολογικών στοιχείων
που ανταποκρίνονται στο
θέμα, περιορισμένο εύρος
o
Επαρκής ορθογραφία
και
στίξη
o
Τα λάθη δυσχεραίνουν
εν
μέρει την κατανόηση/
επικοινωνιακό
στόχο
|
o
Ανεπάρκεια στη
χρήση
γραμματικοσυντακτικών
φαινομένων
o
Ανεπάρκεια στη
χρήση
σημασιολογικών
στοιχείων
o
Ελλιπής ορθογραφία
και
στίξη
o
Τα λάθη δυσχεραίνουν
την κατανόηση/
επικοινωνιακό
στόχο
|
Δεν υπάρχει
κάτι προς αξιολόγηση
|
Ιδιαίτερα βοηθητικοί οι πίνακες, ευχαριστώ!
ΑπάντησηΔιαγραφή