ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Η έννοια «γραμματισμός» αφορά τη δυνατότητα του ατόμου να λειτουργεί
αποτελεσματικά σε διάφορα περιβάλλοντα και καταστάσεις
επικοινωνίας, χρησιμοποιώντας
κείμενα γραπτού και προφορικού λόγου, καθώς επίσης μη
γλωσσικά κείμενα (λ.χ. εικόνες,
σχεδιαγράμματα, χάρτες κλπ.).
Σχολικός γραμματισμός
Ο σχολικός γραμματισμός έχει παραδοσιακά
συνδεθεί με τη διδασκαλία ανάγνωσης και
γραφής, καθώς και με την ανάπτυξη
γνωσιακών δεξιοτήτων όπως η καλλιέργεια της λογικής
σκέψης, η κατανόηση γραμματικών κανόνων, η
ικανότητα διαχείρισης αφηρημένων εννοιών
και υποθετικών ερωτήσεων, η ανάπτυξη
επικοινωνιακών και άλλων διανοητικών δεξιοτήτων.
Κοινωνικός γραμματισμός
Η παραγωγή και κατανόηση διαφορετικών ειδών λόγου και κειμένων προϋποθέτει εξοικείωση με το συγκεκριμένο είδος κειμένων, με τους τρόπους γραφής τους και, γενικότερα, γνώση των τρόπων παραγωγής, διακίνησης αλλά και προσέγγισης αυτών των κειμένων. Συνεπάγεται ότι διαφορετικού είδους κείμενα απαιτούν για την κατανόησή τους τόσο διαφορετικές τεχνικές «ανάγνωσης» όσο και κατανόηση του συγκειμενικού τους πλαισίου· απαιτούν δηλαδή διαφορετικού είδους γραμματισμό, όπως άλλωστε και η παραγωγή διαφορετικού είδους «μονοτροπικών» ή «πολυτροπικών» κειμένων
Κοινωνικός γραμματισμός
Η παραγωγή και κατανόηση διαφορετικών ειδών λόγου και κειμένων προϋποθέτει εξοικείωση με το συγκεκριμένο είδος κειμένων, με τους τρόπους γραφής τους και, γενικότερα, γνώση των τρόπων παραγωγής, διακίνησης αλλά και προσέγγισης αυτών των κειμένων. Συνεπάγεται ότι διαφορετικού είδους κείμενα απαιτούν για την κατανόησή τους τόσο διαφορετικές τεχνικές «ανάγνωσης» όσο και κατανόηση του συγκειμενικού τους πλαισίου· απαιτούν δηλαδή διαφορετικού είδους γραμματισμό, όπως άλλωστε και η παραγωγή διαφορετικού είδους «μονοτροπικών» ή «πολυτροπικών» κειμένων
Η ανάγνωση, κατανόηση ή συγγραφή ενός
κειμένου είναι αποτέλεσμα κοινωνικών και ιστορικών πρακτικών, που σχετίζονται
με την πρόσβαση του ατόμου σε συγκεκριμένα κοινωνικά περιβάλλοντα στα οποία
μπορεί να συναντήσει συγκεκριμένου τύπου κείμενα
Λειτουργικός και κριτικός γραμματισμός
Λειτουργικός και κριτικός γραμματισμός
Οι μελέτες στον χώρο του γραμματισμού
συχνά διαφοροποιούνται στη βάση δύο
διαφορετικών κατευθύνσεων μέσα από τις
οποίες προσεγγίζεται αυτός. Η πρώτη είναι
γνωστή ως λειτουργικός γραμματισμός και αναφέρεται στις δεξιότητες
εκείνες που χρειάζεται
να αναπτύξουν τα άτομα για να
αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της σημερινής αγοράς
εργασίας. Εδώ, ο γραμματισμός είναι
μετρήσιμος και ποσοτικός. Σκοπός της εκπαίδευσης
είναι η επίτευξη των κοινωνικών στόχων και
η παροχή πρόσβασης σε συγκεκριμένα είδη
γραμματισμού.
Η δεύτερη κατεύθυνση, αυτή του κριτικού γραμματισμού στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των
πολιτών στις λειτουργίες των κυρίαρχων
μορφών γραμματισμού, καθώς και στην ανάπτυξη
κριτικής σκέψης απέναντί τους.
Επισημαίνεται η ιδεολογική
πλευρά των
πρακτικών
γραμματισμού και υποστηρίζεται ότι, όπως
όλες οι χρήσεις της γλώσσας, έτσι και οι μορφές
του γραμματισμού διαμορφώνουν αλλά και
διαμορφώνονται μέσα από ιδεολογικές θέσεις
συνδεδεμένες με μορφές κοινωνικής εξουσίας
. Όπως και στην περίπτωση του
λειτουργικού γραμματισμού, δίνεται και εδώ
έμφαση στην επίτευξη κοινωνικών στόχων, οι
οποίοι όμως δεν αντιμετωπίζονται ως
δεδομένοι αλλά υπόκεινται σε κριτική ανάλυση ως
μέρος της
εκπαιδευτικής διαδικασίας.
οπτικός γραμματισμός:
Θεωρούμε ότι μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που χρειάζεται να αποκτήσει ο σύγχρονος άνθρωπος είναι ο οπτικός γραμματισμός, δηλαδή η ικανότητα ερμηνείας, κριτικής αποτίμησης και δημιουργίας οπτικών μηνυμάτων.
Οφέλη οπτικού γραμματισμού για τους μαθητές
• Καλλιέργεια κριτικής σκέψης, αποφυγή χειραγώγησης ή
εξαπάτησης από οπτικά μηνύματα κάθε
είδους και από τη διαφήμιση
• Άσκηση της αντίληψης και της μνήμης
• Ανάπτυξη της δημιουργικότητας και ενίσχυση της
αποκλίνουσας σκέψης
• Άσκηση στην κατηγοριοποίηση, ταξινόμηση και
αρχειοθέτηση ιδεών
• Βελτίωση της μάθησης και της απόδοσης των μαθητών,
ευκολότερη διατήρηση και ανάκληση
γνώσεων
• Διάκριση του σημαντικού από το περιττό, της
κεντρικής από τις δευτερεύουσες ιδέες ενός οπτικού
μηνύματος ή ενός διαγράμματος
• Κατανόηση και σεβασμός των ηθικών, νομικών και
κοινωνικοπολιτικών διαστάσεων κάθε οπτικής
πληροφορίας
• Βιωματική και συνεργατική μάθηση
• Ενίσχυση και ενθάρρυνση των μαθητών με γλωσσικά
προβλήματα που, ωστόσο, διαθέτουν
κάποιο άλλο είδος νοημοσύνης (όπως για παράδειγμα η
Οπτική/Χωρική, η Μουσική ,
η Διαπροσωπική), εφόσον είναι γνωστό ότι η παραδοσιακή
εκπαίδευση ευνοεί κυρίως
τη Γλωσσική και τη Λογική/ Μαθηματική νοημοσύνη
σύμφωνα με τον Η.Gardner, καθηγητή
Ψυχολογίας της Μάθησης στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.
• Χρήση των οπτικών μηνυμάτων ως κοινής γλώσσας
συνεννόησης (ως lingua franca) σε τάξεις με πολυπολιτισμικό χαρακτήρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου