Τρίτη 2 Ιουνίου 2020

«Στερεότυπα – Σεξισμός- Εγκλήματα τιμής» μ Δραστηριότητα Νεοελληνικής Γλώσσας Γ΄Λυκείου

Τι είναι ο σεξισμός; | Η Εφημερίδα των Συντακτών

Α.ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ μ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:  «Στερεότυπα – Σεξισμός- Εγκλήματα τιμής»

ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: Νεοελληνική Λογοτεχνία - Έκθεση (ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ)                                                   

ΤΑΞΗ: Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

Κείμενο:    Γρηγοριάδης, Θ.(2007). Χάρτες. Εβδομήντα Ιστορίες, Αθήνα: Πατάκης, σελ. 150-152.

Στερεότυπα, σεξισμός και άνοδος της άκρας δεξιάς τροφοδοτούν τη ...

Β.ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ

Βασικές γνώσεις χρήσης των Η/Υ  και γνώσεις από την έως τώρα διδασκαλία της Λογοτεχνίας.

                               Γ. Διάρκεια:   
(1) Μία διδακτική ώρα σύγχρονης εκπαίδευσης και (1) μία διδακτική ώρα ασύγχρονης εκπαίδευσης
.

                              Δ. Διδακτικό Υλικό:

-         Κείμενο:    Γρηγοριάδης, Θ.(2007). Χάρτες. Εβδομήντα Ιστορίες, Αθήνα: Πατάκης, σελ. 150-152.

-         Ψηφιακό Υλικό από:

-         Το you tube : https://youtu.be/khvkWJ8fnLY

                       https://youtu.be/WAEmINyI6Sk
 το φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/7003

http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/indexa_2_sexismos.html

http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/indexa_2_emfylos_logos.html

http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/koinwniko_fylo.html
την Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

και στους σελιδοδείκτες

http://selidodeiktes.greek-language.gr/search/node/%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%8C%CF%84%CF%85%CF%80%CE%B1

Γ.ΣΤΟΧΟΙ-ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ως προς το γνωστικό αντικείμενο επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να κατανοήσουν αρχικά τις έννοιες «σεξισμός στερεότυπα»

2.    να αντιληφθούν τις διαστάσεις και τις συνέπειες των «εγκλημάτων τιμής» στην κοινωνία

3.    να εντρυφήσουν, όσο το δυνατόν περισσότερο,  στις διαστάσεις των εγκλημάτων τιμής και στους λόγους που τα προκαλούν.

4.    να κατανοήσουν την ψυχοσύνθεση των θυτών αλλά και των θυμάτων κατά την εκτέλεση αυτής.

5.    να είναι σε θέση να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά των κοινωνιών που ανέχονται ή επιβάλλουν τα εγκλήματα τιμής.

6.    να απαντούν σε ερωτήσεις που σχετίζονται με το κοινωνικό θέμα των στερεοτύπων.

7.    να εξασκήσουν την κριτική τους σκέψη κατά τη διάρκεια της εύρεσης, της αξιολόγησης και της επιλογής των διαφόρων πηγών.

8.    να είναι σε θέση να παράγουν λόγο διατυπώνοντας ορθά τις απόψεις τους.

 Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να συμπληρώσουν τα φύλλα εργασιών τα οποία βρίσκονται στην ηλεκτρονική τους τάξη και να τα αποστείλουν στον υπεύθυνο καθηγητή για αξιολόγηση, είτε μέσω μηνύματος στην e-class, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

2.    να χρησιμοποιούν  ψηφιακά εργαλεία μάθησης

3.    να απαντούν σε σχετικές ερωτήσεις, αφού αντλήσουν τις απαραίτητες πληροφορίες από τα διάφορα Ψηφιακά αποθετήρια και την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα.

4.    Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές πώς τα σύγχρονα Ψηφιακά μέσα δεν προσφέρουν αποκλειστικά και μόνο ψυχαγωγία, αλλά πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως εργαλεία και μέσα μάθησης.

Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να αναπτύξουν δεξιότητες όπως της ανάλυσης, της σύνθεσης, της επεξεργασίας των πληροφοριών ,της λεκτικής έκφρασης και της επίλυσης ασκήσεων.

2.    να διατυπώνουν ορθό λόγο αναγνωρίζοντας και χρησιμοποιώντας τα διάφορα κειμενικά είδη

Ε.ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

·       Η  πρώτη  διδακτική ώρα (που είναι και η πρώτη φάση του

σεναρίου) πραγματοποιείται με τη μορφή της σύγχρονης τηλεδιάσκεψης στην προτεινόμενη από το Υπουργείο πλατφόρμα Cisco Webex Meetings.
https://minedu-gov-gr.webex.com/meet/giannis2311

Αυτή  κατανεμήθηκε ως εξής: :

     Αρχικά οι μαθητές θα παρακολουθήσουν τα ακόλουθα video από το You Tube : https://youtu.be/khvkWJ8fnLY

                              https://youtu.be/WAEmINyI6Sk

για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον τους και να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τα εγκλήματα ποινής και τις διαστάσεις αυτής.
Μετά την παρακολούθηση των
video θα προκληθεί ολιγόλεπτη συζήτηση με τη διατύπωση των ακόλουθων ερωτήσεων που θα κληθούν να απαντήσουν:

Ενδεικτικές ερωτήσεις:
- Τι θεωρείται έγκλημα τιμής;
- Σε ποιες κοινωνίες συνηθίζονται τα εγκλήματα τιμής;

-Είναι επίκαιρο το συγκεκριμένο θέμα;
Τι είδους ρατσισμός εμφανίζεται εδώ; Πώς εκδηλώνεται και πού στηρίζεται;

- Ποιο μήνυμα προσπαθεί να περάσει η συγκεκριμένη ταινία μικρού μήκους;

- Γράψτε ή αφηγηθείτε ένα σύντομο κείμενο με δικές σας, αληθινές ή φανταστικές ιστορίες, που να εκδηλώνεται κάποιου είδους ρατσισμό..
      Αμέσως  μετά το video οι μαθητές θα επισκεφτούν τό φωτόδεντρο

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/7003

για να διαπιστώσουν το πώς χρησιμοποιείται ο στερεοτυπικός λόγος τόσο στην καθημερινότητά μας όσο και μέσα από την Τέχνη και τα επίσημα έντυπα.

Ενδεικτικές ερωτήσεις:

-         Ενώ η συμπεριφορά των δύο φύλων είναι ίδια γιατί κρίνεται και αντιμετωπίζεται διαφορετικά;

-         Τι σημαίνει για εσάς η φράση «η γυναίκα δε γεννιέται, μάλλον γίνεται»;

-         Γιατί η γραμματική είναι «αμήχανη» μπροστά στα γυναικεία αξιώματα;

-         Ποια στοιχεία στο τραγούδι εκφράζουν στερεοτυπικό λόγο;

-         Ποια στοιχεία – χαρακτηριστικά της γυναίκας θεωρούνται παράκαιρα της εποχής;

-         Οι εποχές αλλάζουν; Οι αντιλήψεις των ανθρώπων;

Στη συνέχεια θα αναζητήσουν και θα μελετήσουν  τους ορισμούς των σχετικών εννοιών τόσο μέσα από το φωτόδεντρο
http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/indexa_2_sexismos.html
http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/indexa_2_emfylos_logos.html
http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/koinwniko_fylo.html

όσο και μέσα από την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα

 http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

ώστε να έχουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του θέματος.

         Στη συνέχεια θα επισκεφθούν και πάλι τους σελιδοδείκτες

http://selidodeiktes.greek-language.gr/search/node/%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%8C%CF%84%CF%85%CF%80%CE%B1

για να επιτύχουν μια πρώτη προσέγγιση της έννοιας του «Άλλου». Το συγκεκριμένο υλικό θα ζητηθεί από τους μαθητές να το μελετήσουν διεξοδικότερα κατά την ασύγχρονη διδασκαλία για να τους βοηθήσει να απαντήσουν στα φύλλα εργασίας.

Επιπλέον θα ενημερωθούν οι μαθητές πως θα είναι καλό να αναζητήσουν επιπλέον υλικό  σχετικό με τις συγκεκεριμένες έννοιες χρησιμοποιώντας την «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα» και την Βικιπαίδεια.
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%B5%CE%BE%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
   Μετέπειτα θα δοθεί στους μαθητές το κείμενο  «
Χάρτες. Εβδομήντα Ιστορίες», Αθήνα: Πατάκης, σελ. 150-152.
Γρηγοριάδης, Θ.(2007).
για να το μελετήσουν και να το κατανοήσουν.

Η πύλη άνοιξε αργά. Μπορεί κι αυτουνού να του φάνηκε ότι όλα γίνονταν σε αργή

κίνηση. Είχε συνηθίσει να βλέπει τον κόσμο με κινηματογραφική ματιά, το είχε

σπουδάσει, μόνο που δεν είχε καταφέρει ακόμη να γυρίσει την πρώτη του ταινία.

Μια ταινιούλα μικρού μήκους είχε κατορθώσει να φτιάξει, κι εκείνη δεν έφτασε

ούτε στο φεστιβάλ νέων δημιουργών της Δράμας. Μπα, δεν ήταν γκαντεμιά τωρινή,

αυτή την κουβάλαγε χρόνια, από τότε. Από κείνον που θα έβγαινε σε λίγο από την

πύλη των φυλακών.

Οι Αγροτικές Φυλακές. Επίτηδες, λες, φτιαγμένες έξω από την πόλη, σε μια

στεπώδη ανοιχτωσιά. Γκρίζο χώμα, ακαλλιέργητο, κάτι παλιά εργοστάσια

επεξεργασίας μετάλλων είχαν αφήσει πίσω τους ερείπια και μολυσμένα υπεδάφη.

Οι κτιριακές εγκαταστάσεις μοναχικές, στο πουθενά, σαν να τελείωνε κάπου εκεί η

ζωή και αμέσως παραπέρα ν’ άρχιζε το τίποτε.

Πως να’ταν άραγε αυτός που είχε αρνηθεί να τον δει είκοσι ολόκληρα χρόνια;

Και γιατί έπρεπε να τον δει; Να τον φορτωθεί; Να φορτωθεί τις δικές του τύψεις;

Πιο λογικό ακουγόταν να μην τον συναντήσει ποτέ. Τα γράμματά του λίγα.

Επίσκεψη καμιά, και ας επέμενε η γιαγιά Ντρούσκα, λίγο πριν πεθάνει, ότι έπρεπε

να τον συγχωρέσει και να τον δει από κοντά. Δικός της γιος ήταν ὁ δολοφόνος, αν

ήταν μάνα της νύφης, ποιος ξέρει αν θα αντιδρούσε έτσι για τον φονιά.

Η δοκιμασία, μέχρι να αποφασίσει να συναντήσει τον αποφυλακισμένο πατέρα

του, κράτησε μήνες. Τελικά το αποδέχτηκε και ήρθε. Τουλάχιστον ας τον κατέβαζε

μέχρι την πόλη κι ας τον άφηνε στην καινούρια του ζωή, όση του απέμενε

Η πύλη άνοιγε. Η κάμερα στα χέρια του. Ο άνθρωπος που έβγαινε κρατούσε ένα

σακβουαγιάζ. Το συννεφόκαμα του έφερνε πρόσκαιρη τύφλωση στα μάτια – εκεί

μέσα δεν χρειάζονταν γυαλιά.

«Καλημέρα» του είπε.

«Καλημέρα, παλικάρι μου» είπε ο αποφυλακισμένος, ζαρωμένος,

ευνουχισμένος. Τελειωμένος. «Τι κρατάς στα χέρια σου, γιέ μου;»

«Μια κάμερα. Θέλω να γράψω τη ζωή σου, αρχίζοντας από τη μέρα που

βγήκες.»

«Τι τη θέλεις τη ζωή μου» αναρωτήθηκε χωρίς να περιμένει απάντηση. «Την

έφαγα. Μαζί μ’ εκείνη.»

Ὁ γιος τραβούσε συνεχώς υλικό.

«Γι’ αυτό ήρθες να με υποδεχτείς, Τάσο; Για να με κάνεις ταινία;»

«Αυτό σπούδασα, πατέρα.»

«Σπούδασες πώς να προδίνεις τη ζωή των άλλων;»

Ο αποφυλακισμένος προχωρούσε προς τη στάση των λεωφορείων. Κάθε μία

ώρα περνούσε ένα λεωφορείο του ΚΤΕΛ. Δεν έβλεπε στα μάτια τον γιό του, γιατί

δεν μπορούσε, ο άλλος είχε φροντίσει να φορέσει τα μάτια του φακού.

«Γιατί τη σκότωσες;»

«Αυτό ήρθες να μάθεις από μένα; Είκοσι χρόνια έμεινα εκεί μέσα στους

γαμημένους τοίχους για να το ξεχάσω...»

«Έχεις δίκιο. Η μάνα δεν ξεχνιέται.»

«Σωστά. Σταμάτα να με φωτογραφίζεις!»

«Σε κινηματογραφώ».

«Θες να μάθεις γιατί τη σκότωσα; Δεν σου είπε η γιαγιά σου, η κοινωνία η

σωστή δεν σου το πρόλαβε το μυστικό;»

«Τί να προλάβει;»

«Γιατί τη σκότωσα...»

«Γιατί είσαι παρανοϊκός και τη ζήλευες.»

Ο αποφυλακισμένος άντρας σταμάτησε ξαφνικά και στάθηκε μπροστά στον

άνθρωπο-κάμερα.

«Δεν θα σου τη σπάσω τη μηχανή, μπάσταρδε. Εξαιτίας σου τη σκότωσα. Γραψ’

το αυτό. Για την τιμή μου. Και, αν τολμάς, δείξε την ταινία σου και στην τηλεόραση.

Και ύστερα ψάξε να βρεις ποιανού παιδί είσαι...»

Το πλάνο άδειαζε καθώς ο άντρας έφευγε από τη μέση και στη θέση του

φανερωνόταν το κενό, πίσω από τα ερείπια, πίσω από τα φυλαγμένα κτίρια, το πιο

ακατοίκητο κενό.

Μετά την ανάγνωση του κειμένου θα επιλυθούν αρχικά οι όποιες απορίες δημιουργήθηκαν στους μαθητές και θα ακολουθήσει συζήτηση για τα συναισθήματα και τις σκέψεις των κεντρικών προσώπων του αποσπάσματος.

Ενδεικτικές Ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου:
    -  Ποια είναι τα πρόσωπα που παίρνουν μέρος στο απόσπασμα και ποιος ο ρόλος του καθενός;
        -  Σε ποιο χώρο διεξάγεται η όλη συζήτηση;
        -  Ποιο είναι το κεντρικό πρόσωπο του κειμένου και γιατι;

-Ποιες σκέψεις κυριαρχούν στο μυαλό των πρωταγωνιστών;

-         Ποια είναι η απορία- ερώτηση του παιδιού που επαναλαμβάνεται συνέχεια; Πώς και με πιο τρόπο αυτό μας βοηθάει να καταλάβουμε πώς νιώθει ;

-         Υπάρχει μεταβολή στα συναισθήματα των προσώπων ή όχι και γιατί;

-         Αν βρισκόσασταν στη θέση τους πως θα νιώθατε εσείς;

 

      Τέλος θα ζητηθεί από τους μαθητές να αναζητήσουν διευκρινιστικές πληροφορίες στα διάφορα αποθετήρια και στο διαδίκτυο για τις πλήρη κατανόηση της θεωρίας σχετικά με τις  «αφηγηματικές επιλογές», τους  «εκφραστικούς τρόπους» και τους «κειμενικούς δείκτες» εννοιών που εντάσσονται στη θεωρία και  τους είναι χρήσιμη για να μπορούν να απαντήσουν στα φύλλο εργασίας.

    Τα φύλλα εργασίας από την e-class θα κληθούν  οι μαθητές να το συμπληρώσουν ασύγχρονα και να αποτελέσουν αυτά το αντικείμενο διδασκαλίας για  την επόμενη σύγχρονη διδακτική ώρα.

ΣΤ.ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Πρόκειται για ένα μ-σενάριο που στοχεύει κυρίως στην κατανόηση των στερεοτύπως και των εγκλημάτων και τη συσχέτισή τους με την καθημερινότητα. Οι μαθητές πρέπει να εξοικειωθούν με την επίλυση ασκήσεων που συνδέονται με παρόμοια ζητήματα, εφόσον θα κληθούν να πράξουν το ίδιο και κατά τη  διαδικασία των μαθημάτων - εξετάσεων.  Το μ-σενάριο θα διεξαχθεί με τη μορφή της σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί  στην ηλεκτρονική πλατφόρμα   Cisco Webex Meetings και της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εφ’ όσον οι μαθητές δουλεύουν από το σπίτι τους και στέλνουν τις εργασίες τους στο e mail ή τις ανεβάζουν στο e class.

Οι απαντήσεις στο φύλλο εργασίας θα είναι ατομικές και εξαιτίας του μικρού αριθμού των μαθητών της τάξης, που αποτελείται μόνο από 4 μαθητές, και διότι κάτι ανάλογο θα κάνουν και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων φέτος και των γενικών εξετάσεων του χρόνου.
 

Ζ. ΨΗΦΙΑΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ (Συγκεντρωτικά)

https://minedu-gov-gr.webex.com/meet/andrianisourdi

https://eclass.sch.gr/courses/G1398145/ 

https://eclass02.sch.gr/courses/G1408195/

        Το you tube : https://youtu.be/khvkWJ8fnLY                                  
                              https://youtu.be/WAEmINyI6Sk

 το φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/indexa_2_sexismos.html
http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/indexa_2_emfylos_logos.html
http://photodentro.edu.gr/photodentro/dschInfo_text_pidx0033651/koinwniko_fylo.html

την Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

τους σελιδοδείκτες

http://selidodeiktes.greek-language.gr/search/node/%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%8C%CF%84%CF%85%CF%80%CE%B1

και την Βικιπαίδεια

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%B5%CE%BE%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

Η. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Στο κείμενο 2 ποια είναι τα κίνητρα δράσης του πατέρα και μέσα από ποιες αφηγηματικές επιλογές και εκφραστικά μέσα αναδεικνύονται; Να αναπτύξετε την απάντηση σας σε ένα κείμενο 180-200 λέξεων


2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Να γράψετε ένα άρθρο για την ιστοσελίδα του σχολείου σας στο οποίο παρουσιάζετε τους λόγους για τους οποίους είναι σημαντικό για την εύρυθμη λειτουργίας της κοινωνίας να μην αναθρέφουμε «αντράκια» και «γυναίκες» αλλά ανθρώπους που σέβονται τη ζωή και την αξιοπρέπεια της άλλης ανθρώπινης ύπαρξης και μπορούν να ζήσουν ισότιμα. Να αξιοποιήσετε στοιχεία από τα κείμενα που διαβάσατε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΑΛ ΕΠΑΝΑΛΛΗΠΤΙΚΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2023

Ε ΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ HMEΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 202 3 ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΑ ΕΛ...