Τρίτη 2 Ιουνίου 2020

Έφηβος - Εφηβεία μ Δραστηριότητα Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄Λυκείου


Ακόμη και η εφηβεία… άλλαξε!
Α.ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ μ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:  «ΈΦΗΒΟΣ - ΕΦΗΒΕΊΑ»

ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: Νεοελληνική Γλώσσα – Έκθεση  -  Λογοτεχνία
                                                         

ΤΑΞΗ: Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΕΝΟΤΗΤΑ 3η :Σχέσεις αλληλεπίδρασης στο χώρο της εκπαίδευσης         

Κείμενο:    Όταν ο δάσκαλος βοηθά τον έφηβο να  δεί διαφορετικά τον κόσμο σελ 38
 ( «Εμείς και οι άλλοι..»
Δίκτυο κειμένων Φάκελος υλικού Νεοελληνική γλώσσα)
http://ebooks.edu.gr/new/books-pdf.php?course=DSGL-C130


Η εφηβεία ως μεταβατική περίοδος - Perpera.gr

Β.ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ

Βασικές γνώσεις χρήσης των Η/Υ  και γνώσεις από την έως τώρα διδασκαλία της συγκεκριμένης ενότητας.

                               Γ. Διάρκεια:   
(1) Μία διδακτική ώρα σύγχρονης εκπαίδευσης και (1) μία διδακτική ώρα ασύγχρονης εκπαίδευσης
.

                              Δ. Διδακτικό Υλικό:

-         Διδακτικό βιβλίο Ν. Ελληνικής Γλώσσας «Εμείς και οι άλλοι…»
http://ebooks.edu.gr/new/books-pdf.php?course=DSGL-C130

-         Ψηφιακό Υλικό από:

-         Το you tube : https://youtu.be/3EGBmij2ZQU
 το φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/aggregator/
την Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

Γ.ΣΤΟΧΟΙ-ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ως προς το γνωστικό αντικείμενο επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να διακρίνουν αρχικά τις έννοιες «έφηβος – εφηβεία»»

2.    να εντρυφήσουν, όσο το δυνατόν περισσότερο,  στο προσφυγικό ζήτημα

3.    να κατανοήσουν τις μεταβολές που συμβαίνουν κατά την εφηβική ηλικία.

4.    να είναι σε θέση να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά της εφηβικής ηλικίας

5.    να απαντούν σε ερωτήσεις που σχετίζονται με το κοινωνικό θέμα της εφηβείας

6.    να εξασκήσουν την κριτική τους σκέψη κατά τη διάρκεια της εύρεσης, της αξιολόγησης και της επιλογής των διαφόρων πηγών.

 Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να συμπληρώσουν φύλλα εργασιών τα οποία βρίσκονται στην ηλεκτρονική τους τάξη και να τα αποστείλουν στον υπεύθυνο καθηγητή για αξιολόγηση, είτε μέσω μηνύματος στην e-class, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

2.    να χρησιμοποιούν  ψηφιακά εργαλεία μάθησης

3.    να απαντούν σε σχετικές ερωτήσεις, αφού αντλήσουν τις απαραίτητες πληροφορίες από τα διάφορα Ψηφιακά αποθετήρια και την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα.

4.    Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές πώς τα σύγχρονα Ψηφιακά μέσα δεν προσφέρουν αποκλειστικά και μόνο ψυχαγωγία, αλλά πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως εργαλεία και μέσα μάθησης.

Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να αναπτύξουν δεξιότητες όπως της ανάλυσης, της σύνθεσης, της επεξεργασίας των πληροφοριών ,της λεκτικής έκφρασης και της επίλυσης ασκήσεων.

Ε.ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

·       Η  πρώτη  διδακτική ώρα (που είναι και η πρώτη φάση του

σεναρίου) πραγματοποιείται με τη μορφή της σύγχρονης τηλεδιάσκεψης στην προτεινόμενη από το Υπουργείο πλατφόρμα Cisco Webex Meetings.
https://minedu-gov-gr.webex.com/meet/giannis2311

Αυτή  κατανεμήθηκε ως εξής: :


Αρχικά οι μαθητές θα παρακολουθήσουν το ακόλουθο
video από το You Tube https://youtu.be/3EGBmij2ZQU
και αμέσως μετά το video από  φωτόδεντρο με τίτλο: «Γιατί οι έφηβοι γίνονται βίαιοι» http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/554 για να συνειδητοποιήσουν τα χαρακτηριστικά των εφήβων και τις ιδιαιτερότητες της εφηβικής ηλικίας.

Ενδεικτικές Ερωτήσεις:

-         Ποιο μήνυμα προσπαθεί να περάσει η συγκεκριμένη ταινία μικρού μήκους;

-         Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των εφήβων;

-         Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν συνήθως οι έφηβοι; Ποιο, κατά τη γνώμη σας, είναι το πιο σημαντικό και γιατί;

-         - Γράψτε ή αφηγηθείτε μια αληθινή ή φανταστική ιστορία που να αφορά ή να σχετίζετε με κάποιον έφηβο.

 

Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας την «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα» θα αναζητήσουν το σχετικό ορισμό της έννοιας.
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

Για την ευρύτερη κατανόηση των εννοιών θα ζητηθεί από τους μαθητές να επισκεφθούν το αποθετήριο Φωτόδεντρο για να μελετήσουν και να κατανοήσουν τη σημασιολογία και τα χαρακτηριστικά των εννοιών μέσα από φωτογραφίες, κείμενα και τραγούδια
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/7004.

 Θα επιλεχθεί αρχικά για τη σύγχρονη να μελετηθούν οι στίχοι  του τραγουδιού του Διονύση Τσακνή «Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον» http://photodentro.edu.gr/photodentro/Themata_efiveias_pidx0033659/index_04.html

και στη συνέχεια, αν το επιθυμούν μπορούν να το ακούσουν και  στο youtub για να το ακούσουν. https://youtu.be/6UZLCFJVA7E
Ενδεικτικές Ερωτήσεις:

-         Ποιο είναι το θέμα του συγκεκριμένου τραγουδιού;

-         Ποια χαρακτηριστικά της εφηβικής συμπεριφοράς προβάλλει;

Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης, με βάση την ολιγόλεπτη συζήτηση που ακολούθησε, οι μαθητές ήταν σε θέση να παρουσιάσουν τα χαρακτηριστικά και τις ιδιομορφίες της εφηβικής ηλικίας.

Μετέπειτα θα δοθεί στους μαθητές το κείμενο Όταν ο δάσκαλος βοηθά τον έφηβο να  δεί διαφορετικά τον κόσμο σελ 38
http://ebooks.edu.gr/new/books-pdf.php?course=DSGL-C130

για να το μελετήσουν και να το κατανοήσουν.

Μετά την ανάγνωση του κειμένου, αφού επιλυθούν αρχικά οι όποιες απορίες δημιουργήθηκαν στους μαθητές, θα ακολουθήσει συζήτηση για τη δράση και τον χαρακτήρα του δασκάλου κατά την κρίσιμη περίδο της εφηβείας.

Ενδεικτικές Ερωτήσεις:

-         Ποια ήταν η συμπεριφορά του δασκάλου;

-         Γιατι αυτή η συμπεριφορά προκάλεσε εντύπωση στο μαθητή και έμεινε ανεξίτηλη στη μνήμη του;

-         Ποια είναι για σας η ενδεδειγμένη σχέση δασκάλου μαθητή;

-         Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα χαρακτηριστικά του ιδανικού δασκάλου;

Τέλος θα ζητηθεί από τους μαθητές  να αναζητήσουν ασύγχρονα διευκρινιστικές πληροφορίες στα διάφορα αποθετήρια και στο διαδίκτυο για τις πλήρη κατανόηση της θεωρίας σχετικά με τις  «αφηγηματικές επιλογές», τους  «εκφραστικούς τρόπους» και τους «κειμενικούς δείκτες» εννοιών που εντάσσονται στη θεωρία και  τους είναι χρήσιμη για να μπορούν να απαντήσουν στα φύλλο εργασίας.


Το φύλλο εργασίας από την
e-class κλήθηκαν οι μαθητές να το συμπληρώσουν ασύγχρονα και να αποτελέσει το αντικείμενο διδασκαλίας για  την επόμενη σύγχρονη διδακτική ώρα.

 

ΣΤ.ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Πρόκειται για ένα μ-σενάριο που στοχεύει κυρίως στην κατανόηση της έννοιας της εφηβείας  και τη συσχέτισή τους με την καθημερινότητα. Οι μαθήτριες πρέπει να εξοικειωθούν με την επίλυση ασκήσεων που συνδέονται με παρόμοια ζητήματα, εφόσον θα κληθούν να πράξουν το ίδιο κατά τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων.  Το μ-σενάριο διεξάγεται με τη μορφή της σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, η οποία πραγματοποιείται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα   Cisco Webex Meetings και της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εφ’ όσον οι μαθητές δουλεύουν από το σπίτι τους και στέλνουν τις εργασίες στους

Οι απαντήσεις στο φύλλο εργασίας θα είναι ατομικές και εξαιτίας του μικρού αριθμού των μαθητών της τάξης, που αποτελείται μόνο από 4 μαθήτριες, και διότι κάτι ανάλογο θα κάνουν και κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων.
 

Ζ. ΨΗΦΙΑΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ(Συγκεντρωτικά)

https://minedu-gov-gr.webex.com/meet/andrianisourdi

https://eclass.sch.gr/courses/G1398145/

 

http://ebooks.edu.gr/new/books-pdf.php?course=DSGL-C130

 

https://youtu.be/3EGBmij2ZQU

http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/554

 

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/7004.

http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

 

http://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=7&text_id=2131

 

 

Η. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

Θα ζητηθεί  από τους μαθητές αρχικά να βρουν και να μελετήσουν το ποίημα του Κωστή Παλαμά «Ο γκρεμιστής» που είναι αφιερωμένο στον Ιώνα Δραγούμη
http://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=7&text_id=2131

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Το ποίημα «Ο γκεμιστής» γράφτηκε το 1907 και ο Κωστής Παλαμάς (1859-1943) το αφιέρωσε στον ‘Ιωνα Δραγούμη.

Ακούστε. Εγώ είμαι ο γκρεμιστής, γιατί είμ’ εγώ κι ο κτίστης,
ο διαλεχτός της άρνησης κι ο ακριβογιός της πίστης.
Και θέλει και το γκρέμισμα νου και καρδιά και χέρι.
Στου μίσους τα μεσάνυχτα τρέμει ενός πόθου αστέρι.

Κι αν είμαι της νυχτιάς βλαστός, του χαλασμού πατέρας,
πάντα κοιτάζω προς το φως το απόμακρο της μέρας.
εγώ ο σεισμός ο αλύπητος, εγώ κι ο ανοιχτομάτης·
του μακρεμένου αγναντευτής, κι ο κλέφτης κι ο απελάτης

και με το καριοφίλι μου και με τ’ απελατίκι
την πολιτεία την κάνω ερμιά, γη χέρσα το χωράφι.
Κάλλιο φυτρώστε, αγκριαγκαθιές, και κάλλιο ουρλιάστε, λύκοι,
κάλλιο φουσκώστε, ποταμοί και κάλλιο ανοίχτε τάφοι,

και, δυναμίτη, βρόντηξε και σιγοστάλαξε αίμα,
παρά σε πύργους άρχοντας και σε ναούς το Ψέμα.
Των πρωτογέννητων καιρών η πλάση με τ’ αγρίμια
ξανάρχεται. Καλώς να ρθή. Γκρεμίζω την ασκήμια.

Είμ’ ένα ανήμπορο παιδί που σκλαβωμένο το ‘χει
το δείλιασμα κι όλο ρωτά και μήτε ναι μήτε όχι
δεν του αποκρίνεται κανείς, και πάει κι όλο προσμένει
το λόγο που δεν έρχεται, και μια ντροπή το δένει

Μα το τσεκούρι μοναχά στο χέρι σαν κρατήσω,
και το τσεκούρι μου ψυχή μ’ ένα θυμό περίσσο.
Τάχα ποιός μάγος, ποιό στοιχειό του δούλεψε τ’ ατσάλι
και νιώθω φλόγα την καρδιά και βράχο το κεφάλι,

και θέλω να τραβήξω εμπρός και πλατωσιές ν’ ανοίξω,
και μ’ ένα Ναι να τιναχτώ, μ’ ένα Όχι να βροντήξω;
Καβάλα στο νοητάκι μου, δεν τρέμω σας όποιοι είστε
γρικάω, βγαίνει από μέσα του μια προσταγή: Γκρεμίστε!

Δειλοί και κρυφοί στίχοι, 1928

  • απελάτης= βυζαντινός φρουρός των συνόρων – ζωοκλέφτης.
  • νοητάκι= μαγικό άλογο με υπερφυσικές ικανότητες
  • ακρεμένου= ξενιτεμένου
  • απελατίκι= επιδρομή
  • πλατωσιές= πλατώματα, πλατύ άνοιγμα, ξέφωτο  
  • γρικάω= ακούω

και στη συνέχεια θα τους ανατεθεί  ν’ απαντήσουν στην ακόλουθη ερώτηση:

 

Να παρουσιάσετε τον βασικό χαρακτήρα του αποσπάσματος αξιοποιώντας στοιχεία του κειμένου. Ποιες αφηγηματικές επιλογές και ποιοι εκφραστικοί τρόποι αναδεικνύουν τον χαρακτήρα του; Να αναπτύξετε την απάντηση σας σε ένα κείμενο 100-200 λέξεων(15 μονάδες)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΑΛ ΕΠΑΝΑΛΛΗΠΤΙΚΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2023

Ε ΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ HMEΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 202 3 ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΑ ΕΛ...