Τρίτη 2 Ιουνίου 2020

«ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ» ΒΙΒΛΙΟ Γ , ΚΕΦ 74 & 1 μ Δραστηριότητα Διδασκαλίας Αρχαία Ελληνικά Α΄Λυκείου

Θουκυδίδης - Βικιπαίδεια

Α.ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ μ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:  «ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ»

ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ                                                       

ΤΑΞΗ: Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΕΝΟΤΗΤΑ  : ΒΙΒΛΙΟ Γ , ΚΕΦ 74 & 1  


  Θουκυδίδου Ιστορία – Περικλέους Επιτάφιος λόγος | ΑΡΧΑΙΩΝ ΤΟΠΟΣ                                                                   

Κείμενο:    http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/224/1634,5195/

Β.ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ

Βασικές γνώσεις χρήσης των Η/Υ  και γνώσεις από την έως τώρα διδασκαλία της συγκεκριμένης ενότητας.

                               Γ. Διάρκεια:   
(1) Μία διδακτική ώρα σύγχρονης εκπαίδευσης και (1) μία διδακτική ώρα ασύγχρονης εκπαίδευσης
.

                              Δ. Διδακτικό Υλικό:

-         Διδακτικό βιβλίο Αρχαίων Ελληνικών : Θουκυδίδου Ιστορίαι
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/224/1634,5195/

-         http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/225/1645,5243/extras/texts/Thuc_b3-71-73.html

-         Το you tube : https://youtu.be/9BnmdNKMG-c

-          το φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/aggregator/
την Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

-         ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ https://el.wikipedia.org/wiki/Wiki

Γ.ΣΤΟΧΟΙ-ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ως προς το γνωστικό αντικείμενο επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να κατανοήσουν ένα αρχαίο κείμενο

2.    να  αντιληφθούν ότι η ελληνική γλώσσα είναι συνεχής

3.    να αναγνωρίσουν συντακτικά τους πιο βασικούς όρους του κειμένου.

4.    να είναι σε θέση να διακρίνουν τις λεξιλογικές ιδιομορφίες του Θουκυδίδη

5.    να αναγνωρίσουν κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά της αρχαίας γραμματικής.

6.    να απαντούν σε ερωτήσεις που σχετίζονται με την κατανόηση του κειμένου

7.    να κατανοήσουν τη θέση που είχε η γυναίκα μέσα στην κοινωνία

8.    να εξασκήσουν την κριτική τους σκέψη κατά τη διάρκεια της εύρεσης, της αξιολόγησης και της επιλογής των διαφόρων πηγών.

 Ως προς τη χρήση των ΤΠΕ επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να συμπληρώσουν φύλλα εργασιών τα οποία βρίσκονται στην ηλεκτρονική τους τάξη και να τα αποστείλουν στον υπεύθυνο καθηγητή για αξιολόγηση, είτε μέσω μηνύματος στην e-class, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

2.    να χρησιμοποιούν  ψηφιακά εργαλεία μάθησης

3.    να απαντούν σε σχετικές ερωτήσεις, αφού αντλήσουν τις απαραίτητες πληροφορίες από τα διάφορα Ψηφιακά αποθετήρια , την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και την Βικιπαίδεια.

4.    Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές πώς τα σύγχρονα Ψηφιακά μέσα δεν προσφέρουν αποκλειστικά και μόνο ψυχαγωγία, αλλά πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως εργαλεία και μέσα μάθησης.

Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία επιδιώκεται οι μαθητές να μπορούν:

1.    να αναπτύξουν δεξιότητες όπως της ανάλυσης, της σύνθεσης, της επεξεργασίας των πληροφοριών ,της λεκτικής έκφρασης και της επίλυσης ασκήσεων.

Ε.ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

·       Η  πρώτη  διδακτική ώρα (που είναι και η πρώτη φάση του

σεναρίου) πραγματοποιείται με τη μορφή της σύγχρονης τηλεδιάσκεψης στην προτεινόμενη από το Υπουργείο πλατφόρμα Cisco Webex Meetings.
https://minedu-gov-gr.webex.com/meet/giannis2311

Αυτή  κατανεμήθηκε ως εξής: :

-         Αρχικά οι μαθητές παρακολούθησαν το ακόλουθο video από το You Tube  https://youtu.be/9BnmdNKMG-c
για να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών.

Ενδεικτικές Ερωτήσεις:

- Ποιο μήνυμα προσπαθεί να περάσει η συγκεκριμένη ταινία μικρού μήκους;

- Γράψτε ή αφηγηθείτε σύντομα την ιστορία, όπως την αντιληφθήκατε μετά το video που είδατε.

-         Στη συνέχεια επισκέπτονται το φωτόδεντρο για να αναγνωστεί πρώτα το αρχαίο κείμενο μέσα από τα εμπλουτισμένα βιβλία και στη συνέχεια τις μεταφράσεις αυτού

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/225/1645,5243/

Αφού αναγνωσθούν οι δύο μεταφράσεις ζητείται αρχικά από τους μαθητές να επιλέξουν εκείνη που θεωρούν πως είναι πιο πιστή στο αρχαίο κείμενο και να αιτιολογήσουν την επιλογή τους..

-         Ακολούθως θα ζητηθεί από τους μαθητές να κατατάξουν τις λέξεις σε 3 κατηγορίες:

-         α. σ’ εκείνες που είναι ακριβώς οι ίδιες και στα νέα ελληνικά.

-         β. σ’ εκείνες που είναι διαφορετικές στη νεοελληνική γλώσσα αλλά τους είναι γνωστές και

-         γ. σ’ εκείνες που τους είναι άγνωστες και χρειάζονται ερμηνεία.

Αφού δοθεί η ερμηνεία των άγνωστων στους μαθητές λέξεων θα τους ζητηθεί να επαναδιατυπώσουν το αρχαίο κείμενο μεταρέποντας τους όρους αυτού από τον ενικό στον πληθυντικό και αντίστροφα.

-         Στη συνέχεια διατυπώνονται ερωτήσεις από τον καθηγητή που θα βοηθήσουν στην κατανόηση (νοηματική και συντακτική) του κειμένου.

-         Ποια χρονική στιγμή έγινε η μάχη;

-         Ποιοι νίκησαν και για πιο λόγο;

-         Ποια δράση ανέλαβαν οι γυναίκες;

-         Τι προκάλεσε εντύπωση στο Θουκυδίδη και για πιο λόγο;

Αφού απαντηθούν οι ερωτήσεις αυτές θα τους ζητηθεί να διαβάσουν και πάλι τις δυο μεταφράσεις και να επιλέξουν και πάλι εκείνη που θεωρούν πιο πιστή στο αρχαίο κείμενο. Αν παρατηρηθεί διαφοροποίηση θα τους ζητηθεί να εξηγήσουν και να δικαιολογήσουν τους λόγους που τους έκανα να αλλάξουν γνώμη.

Μετά θα ζητηθεί από τους μαθητές να αιτιολογήσουν αρχικά τη φράση του Θουκυδίδη «παρὰ φύσιν ὑπομένουσαι τὸν θόρυβον.» και να την δικαιολογήσουν μιλώντας για τη θέση που φαντάζονται πως κατείχε η γυναίκα κατά την αρχαιότητα.

Στη συνέχεια θα μελετηθούν από τους μαθητές και θα σχολιασθούν με τη βοήθεια του καθηγητή με τη σειρά που παρουσιάζονται τα ακόλουθα κείμενα.
α. ΞΕΝΟΦΩΝ, Οἰκονομικός 7, 4-22 & 35-43

http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B120/203/1363,4756

β. Απόψεις του Αριστοτέλη για τις γυναίκες

https://el.wikipedia.org/wiki/Απόψεις_του_Αριστοτέλη_για_τις_γυναίκες

γ. Σημωνίδης Απόσπασμα 7, 27 -42, 57- 93 west

http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/anthology/literature/browse.html?text_id=37 

Τέλος μετά τη μελέτη των κειμένων θα κληθούν οι μαθητές να απαντήσουν και πάλι για τη θέση των γυναικών κατά την αρχαιότητα σύμφωνα με τα νέα στοιχεία που πήραν μέσα από τα κείμενα

Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης, με βάση την ολιγόλεπτη συζήτηση που θα ακολουθήσει, οι μαθητές πρέπει να είναι σε θέση να παρουσιάσουν τα χαρακτηριστικά και τις ιδιομορφίες της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία.

Τέλος ζητήθηκε από τους μαθητές, αν το επιθυμούν, να αναζητήσουν και μόνοι τους κατά την ασύγχρονη διδασκαλία, διευκρινιστικές πληροφορίες στα διάφορα αποθετήρια και στο διαδίκτυο για την πλήρη κατανόηση της θέσης της γυναίκας κατά την αρχαιότητα.

Τα φύλλα εργασίας από την e-class κλήθηκαν οι μαθητές να το συμπληρώσουν ασύγχρονα και να αποτελέσει το αντικείμενο διδασκαλίας για  την επόμενη σύγχρονη διδακτική ώρα.

ΣΤ.ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Πρόκειται για ένα μ-σενάριο που στοχεύει κυρίως στην κατανόηση του αρχαίου λόγου αλλά και της κατανόησης της θέσης της γυναίκας κατά την αρχαιότητα. Οι μαθητές θα  πρέπει να εξοικειωθούν με την επίλυση ασκήσεων που συνδέονται με παρόμοια ζητήματα μαθαίνοντας να χρησιμοποιούν τα σύγχρονα Ψηφιακά μέσα που είναι σε θέση να κάνουν το μάθημα πιο ενδιαφέρον και να τους προσφέρουν μια πιο σφαρική γνώση. Το μ-σενάριο θα διεξαχθεί με τη μορφή της σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, η οποία πραγματοποιείται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα   Cisco Webex Meetings και της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εφ’ όσον οι μαθητές δουλεύουν από το σπίτι τους και στέλνουν τις εργασίες τους στο e mail τις ανεβάζουν στο e class

Οι απαντήσεις στο φύλλο εργασίας θα είναι είτε  ατομικές είτε ομαδικές με κάθε ομάδα να αποτελείτε από δύο ή τρία άτομα μια και το σύνολο των μαθητών της Α΄Λυκείου είναι μόνο επτά μαθητές.

Ζ. ΨΗΦΙΑΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ (Συγκεντρωτικά)

https://minedu-gov-gr.webex.com/meet/andrianisourdi

https://eclass.sch.gr/courses/G1398145/

https://eclass02.sch.gr/courses/G1408194/

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/224/1634,5195/

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/225/1645,5243/extras/texts/Thuc_b3-71-73.html

Το you tube : https://youtu.be/9BnmdNKMG-c

 το φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/aggregator/
την Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html

ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ https://el.wikipedia.org/wiki/Wiki

 ΞΕΝΟΦΩΝ, Οἰκονομικός 7, 4-22 & 35-43

http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B120/203/1363,4756

Απόψεις του Αριστοτέλη για τις γυναίκες

https://el.wikipedia.org/wiki/Απόψεις_του_Αριστοτέλη_για_τις_γυναίκες

Σημωνίδης Απόσπασμα 7, 27 -42, 57- 93 west 

http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/anthology/literature/browse.html?text_id=37 

Η. ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Α. Να ανασυνθέσετε συνοπτικά τις απόψεις σχετικά με την κοινωνική θέση των γυναικών, όπως αυτές διαφαίνονται κατά τη συνομιλία Ισχόμαχου - Σωκράτη

Β) Να αντιπαραβάλετε τις απόψεις που σημειώσατε από το κείμενο του Ξενοφώντα  με τη φράση του Θουκυδίδη «αἵ τε γυναῖκες αὐτοῖς τολμηρῶς ξυνεπελάβοντο βάλλουσαι ἀπὸ τῶν οἰκιῶν τῷ κεράμῳ καὶ παρὰ φύσιν ὑπομένουσαι τὸν θόρυβον».

Γ) Να ερμηνεύσετε την παρατήρηση του Θουκυδίδη σχετικά με τη φύση της γυναίκας.

Να γράψετε το κείμενό σας σε έγγραφο Word

2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Αφού μελετήσετε τις απόψεις του Αριστοτέλη

α) Να συνοψίσετε το περιεχόμενό τους και  

β) Να συγκρίνετε τις απόψεις του φιλοσόφου για τη γυναικεία φύση με τη φράση του Θουκυδίδη ότι οι γυναίκες βοήθησαν στην εμφύλια σύγκρουση «παρὰ φύσιν ὑπομένουσαι τὸν θόρυβον».

γ) Να ερμηνεύσετε την παρατήρηση του Θουκυδίδη σχετικά με τη φύση της γυναίκας.

Να γράψετε το κείμενό σας σε έγγραφο Word


3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Αφού μελετήσετε τις απόψεις του Σημωνίδη στο Απόσπασμα 7, 27 -42, 57- 93 west

α) να καταγράψετε την άποψη του ποιητή για τις γυναίκες. 

β) Να συγκρίνετε την αντίληψη που εκφράζεται στο ποίημα για το γυναικείο ήθος με τη φράση του Θουκυδίδη ότι οι γυναίκες βοήθησαν τους άντρες στην εμφύλια σύγκρουση «παρὰ φύσιν ὑπομένουσαι τὸν θόρυβον».

Να γράψετε  το έγγραφό σας στο word

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΕΠΑΛ ΕΠΑΝΑΛΛΗΠΤΙΚΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2023

Ε ΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ HMEΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 202 3 ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΑ ΕΛ...