ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
α. ταυτοτητα
Τίτλος
Η ιστορία διδάσκεται και διδάσκει
Με αφορμή την εορτή της 28ης Οκτωβρίου διερευνούμε το φαινόμενο του ναζισμού- φασισμού, του ολοκαυτώματος και της εθνικής Αντίστασης κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Δημιουργός
Παρασκευάς Γιάννης
Διδακτικό αντικείμενο
Ιστορία
(Προτεινόμενη) Τάξη
Α- Β΄ Λυκείου
Διδακτική/θεματική ενότητα
Αφορμή για την συγκεκριμένη πρόταση αποτελεί η εορτή της 28ης Οκτωβρίου 1940 και συγκεκριμένα τα θέματα για συζήτηση και έκφραση-έκθεση σχετικά με τα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και τις ρατσιστικές συμπεριφορές.
Διαθεματικό - Εμπλεκόμενα γνωστικά αντικείμενα
Ι. Φιλολογικής ζώνης
Ιστορία
Νεοελληνική Γλώσσα - Λογοτεχνία
ΙΙ. Άλλα γνωστικά αντικείμενα
Πληροφορική
ΙΙΙ. Άτυπες διαδικασίες εκπαίδευσης
Σχολικές γιορτές
Χρονική διάρκεια
4 διδακτικές ώρες
Χώρος
Ι. Εντός σχολείου: Εργαστήριο πληροφορικής, σχολική βιβλιοθήκη, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων.
ΙΙ. Εκτός σχολείου: δημοτική βιβλιοθήκη.
Σύλληψη και θεωρητικό πλαίσιο
Η πρότασή αυτή εντάσσεται στις άτυπες μορφές γραμματισμού, δηλαδή σε μια κατηγορία που σχετίζεται με την ευρύτερη σχολική ζώνη, κυρίως την εξωδιδακτική, και περιλαμβάνει εκδηλώσεις όπως οργάνωση και πραγματοποίηση σχολικών εορτών και εκδρομών, μαθητικές κοινότητες, έκδοση εφημερίδας / περιοδικού, οργάνωση και πραγματοποίηση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων (λ.χ., θεατρικής παράστασης) κ.ά. Οι μορφές του άτυπου γραμματισμού επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς και μαθητές να συμμετέχουν στη μαθησιακή διαδικασία μ’ έναν πιο ευέλικτο και δημιουργικό τρόπο, που ευνοεί την αλληλεπίδραση και την ουσιαστική επικοινωνία.
Βασικά στοιχεία Σεναρίου:
Το σενάριο αυτό ως προς τη μορφή γραμματισμού εντάσσεται στη διαθεματική διδακτική προσέγγιση, γιατί μόνο έτσι μπορούν οι μαθητές να αποκτήσουν ολοκληρωμένη άποψη για τα συγκεκριμένα γεγονότα.
Ως προς τις θεωρίες μάθησης, εντάσσεται στις κοινωνικο-κονστρουκτιβιστικές προσεγγίσεις, επειδή η οικοδόμηση της νέας γνώσης γίνεται μέσα σε ομαδοσυνεργατικό πλαίσιο. Οι μαθητές ανακαλύπτουν και μοιράζονται τη γνώση και εξοικειώνονται με μαθησιακές διαδικασίες περισσότερο ανακαλυπτικές και διερευνητικές. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι τα περισσότερα «ανοιχτά», και παίρνουν τη μορφή του προβλήματος προς επίλυση επιτρέποντας έτσι ουσιαστικότερη διερευνητική διαδικασία.
Τέλος προσπαθεί να κινηθεί στα πλαίσια του Πολυγραμματισμού, καθώς οι μαθητές ασκούνται στη λειτουργική αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων πρακτικής γραμματισμού και μυούνται σε γνωρίσματα της νέας κειμενικής πραγματικότητας. Κύριο χαρακτηριστικό του νέου επικοινωνιακού πλαισίου είναι η πολυτροπικότητα, δηλαδή η αξιοποίηση πολλών σημειωτικών τρόπων (γλώσσα, εικόνα, ήχος, video κτλ), με τρόπο λειτουργικό και όχι απλά αθροιστικό για την παραγωγή νοήματος.
Β.ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ
Επαρκής γνώση των λογισμικών γενικής χρήσης (Επεξεργαστής Κειμένου, Λογισμικό Παρουσίασης, Διαδίκτυο) καθώς και λογισμικού κατασκευής ταινίας, τόσο από την πλευρά των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών όσο και από την πλευρά των εμπλεκόμενων μαθητών. Σχετικά με την αξιοποίηση του λογισμικού κατασκευής ταινίας, μπορεί να συνεισφέρει ο καθηγητής της πληροφορικής.
Γ. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
- Youtube:https://www.youtube.com/watch?v=VDILVneDzkI&list=PLPihuyOcNXOFwDFYdoYvpknrcYJI3yVJQ
- Πύλη για την ελληνική γλώσσα
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/225/1642,5215/
το φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/aggregator/
την Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας :
http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ: https://el.wikipedia.org/wiki/Πύλη:Κύρια
Τις Ψηφίδες: http://www.greek-language.gr/digitalResources/
Μηχανές αναζήτησης
Δ. ΣΤΟΧΟΙ-ΕΠΙΘΥΜΗΤΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Γνώσεις για τον κόσμο, αξίες, πεποιθήσεις, πρότυπα, στάσεις ζωής
1. να προσεγγίσουν πολύπλευρα το φαινόμενο του ναζισμού – φασισμού σε όλες τις διαστάσεις του.
2. να ανακαλύψουν και να συνειδητοποιήσουν το νόημα των εθνικών εορτών για τους σημερινούς εφήβους.
3. Να προσεγγίσουν τα ιστορικά γεγονότα με μια διαφορετική ματιά.
4. Να διερευνήσουν και να αφηγηθούν τα ιστορικά γεγονότα, ώστε να προβληματιστούν για τα σύγχρονα φαινόμενα τέτοιων εκδηλώσεων, αποκτώντας μια κριτική ματιά όχι μόνο για το παρελθόν αλλά και για το παρόν τους.
5. να διερευνήσουν τον ρόλο και να αποκωδικοποιήσουν τους τρόπους της προπαγάνδας στη διάδοση της ναζιστικής ιδεολογίας και πρακτικής από την εποχή του Χίτλερ μέχρι τα σύγχρονα νεοναζιστικά κινήματα.
6. να αντιληφθούν τις καταστρεπτικές συνέπειες του ναζισμού – φασισμού και των ολοκληρωτικών και απολυταρχικών καθεστώτων
7. να διακρίνουν τα διαφορετικά χαρακτηριστικά σε ιστορικά ή άλλα επιστημονικά κείμενα, σε δημοσιογραφικά ηλεκτρονικά κείμενα, σε αφίσες και άλλα πολυτροπικά κείμενα.
8. να εξασκήσουν την κριτική τους σκέψη κατά τη διάρκεια της εύρεσης, της αξιολόγησης και της επιλογής των διαφόρων πηγών.
Γνώσεις για τη γλώσσα
1. να καλλιεργήσουν σταδιακά και μεθοδικά την ικανότητα αξιοποίησης των πληροφοριών που λαμβάνονται από ποικίλες πηγές, την επεξεργασία των καινούργιων δεδομένων και την συνθετική παρουσίασή τους.
2. να αναγνώσουν κείμενα που συνομιλούν μεταξύ τους, ερμηνεύοντας τα με τα κατάλληλα εξωγλωσσικά και παραγλωσσικά στοιχεία (επιτονισμός, στάση του σώματος, καθαρή άρθρωση, βλέμμα προς το κοινό κτλ
3. Να εκφέρουν λόγο, προφορικό, γραπτό, πολυτροπικό.
4. Να κατασκευάσουν τη δική τους ψηφιακή αφήγηση, αξιοποιώντας ποικίλο κειμενικό υλικό καθώς και την αφίσα και το πρόγραμμα συνδυάζοντας εικόνα και γραπτό γλωσσικό κείμενο.
5. να αναπτύξουν δεξιότητες όπως της ανάλυσης, της σύνθεσης, της επεξεργασίας των πληροφοριών ,της λεκτικής έκφρασης και της επίλυσης ασκήσεων.
6. Να αναγνώσουν κείμενα που συνομιλούν με την ψηφιακή τους αφήγηση, ερμηνεύοντας τα με τα κατάλληλα εξωγλωσσικά και παραγλωσσικά στοιχεία (επιτονισμός, στάση του σώματος, καθαρή άρθρωση, βλέμμα προς το κοινό κτλ).
7. να ασκηθούν στη συνεργασία μεταξύ τους για την απόκτηση της γνώσεως.
Ψηφιακοί γραμματισμοί - χρήση των ΤΠΕ
1. Να αξιοποιήσουν τα λογισμικά γενικής χρήσης (διαδίκτυο, επεξεργαστή, λογισμικό παρουσίασης), για να αναζητήσουν, να αξιολογήσουν και να επεξεργαστούν το υλικό, σύμφωνα με το πρόβλημα προς επίλυση που τους έχει τεθεί, και να το καταγράψουν.
2. να γνωρίσουν το πρόγραμμα δημιουργίας ταινίας Windows Movie Maker και να το αξιοποιήσουν κατάλληλα.
3. να μπορούν να επεξεργάζονται αρχεία σε Η/Υ
4. να εξοικειωθούν με το πρόγραμμα του επεξεργαστή κειμένου και να μάθουν να φτιάχνουν προσκλήσεις και ανακοινώσεις σε αυτό
5. να αποκτήσουν ευχέρεια πρόσβασης στις πληροφορίες που παρέχονται μέσω του διαδικτύου και των πολυμέσων.
6. να μπορούν να επιλέγουν κριτικά πληροφορίες από ηλεκτρονικές πηγές και να παραθέτουν ηλεκτρονικά τις πηγές που χρησιμοποιούν
7.
να
συνειδητοποιήσουν
οι μαθητές πώς τα σύγχρονα Ψηφιακά μέσα δεν προσφέρουν αποκλειστικά και μόνο
ψυχαγωγία, αλλά πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως εργαλεία και μέσα
μάθησης.
Διδακτικές πρακτικές
Επειδή συνήθως οι σχολικές γιορτές συνήθως με αδιαφορία από το σύνολο των μαθητών στόχος του συγκεκριμένου σεναρίου είναι οι μαθητές:
1. να εμπλακούν ενεργά όχι μόνο στην εκτέλεση αλλά και στην προετοιμασία της γιορτής.
2. να ερευνήσουν, να συναποφασίσουν, να συνεργαστούν για την παραγωγή ενός τελικού προϊόντος, λαμβάνοντας υπόψη τους τα χαρακτηριστικά της επικοινωνιακής περίστασης στα πλαίσια της σχολικής και τοπικής κοινότητας.
3. να ασκηθούν στην ομαδο- συνεργατική διδασκαλία
Ε. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σενάριο αφορά τη σχολική εορτή της 28ης Οκτωβρίου. Επικεντρώνεται στο φαινόμενο του ναζισμού – φασισμού, στις θηριωδίες του ναζισμού – φασισμού κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου και στην εθνική αντίσταση
Οι μαθητές θα πρέπει να χωριστούν σε 4 – 5 ομάδες με αριθμό ανάλογα με το δυναμικό της τάξης. Βασική προϋπόθεση που πρέπει να ληφθεί κατά το χωρισμό αυτόν είναι η κάθε ομάδα να έχει τουλάχιστον ένα μαθητή που να μπορεί να χειριστεί το διαδίκτυο και τα διάφορα λογισμικά.
Στην α΄ φάση τίθενται τα προβλήματα – θέματα της δημιουργίας ψηφιακής αφίσας και προγράμματος. Μοιράζονται, επίσης, τα πρώτα φύλλα εργασίας που θα κατευθύνουν περεταίρω τη δράση τους. Οι μαθητές, εντασσόμενοι σε ομάδες, αναζητούν και επεξεργάζονται ποικίλα πολυτροπικά κείμενα σχετικά με το θέμα. Η επόμενη φάση προβλέπει την επιλογή του υλικού που θα αξιοποιηθεί για την κατασκευή των τελικών προϊόντων, σύμφωνα με κριτήρια που θα συζητηθούν στην ολομέλεια. Ακολουθεί η κατασκευή των τελικών προϊόντων που έχουν επιλεγεί για τη γιορτή. Στη φάση αυτή θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα ο χρονισμός της ψηφιακής αφήγησης σε σχέση με τις ομιλίες. Η όλη διαδικασία θα ολοκληρωθεί με τη δημιουργία ταινίας που θα ανεβάσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους.
ΣΤ. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Α' ΦΑΣΗ: Προσέγγιση του θέματος.
(1η διδακτική ώρα)
- Απαραίτητη είναι η εισαγωγή, η αφόρμηση, που ξεκινά από την προβολή του σχετικού video από το youtube που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών και θα τους βοηθήσει να αποκτήσουν μια πρώτη εικόνα για το φαινόμενο του ναζισμού - φασισμού . Γι’ αυτό ο διδάσκοντας ζητάει από τους μαθητές να κρατούν σημειώσεις κατά την παρακολούθηση των video διάρκειας 3,41΄΄
- https://www.youtube.com/watch?v=VDILVneDzkI&list=PLPihuyOcNXOFwDFYdoYvpknrcYJI3yVJQ
που τονίζει το μένος των ναζιστών εναντίον των εβραίων αλλά και εναντίον κάθε τι «Άλλου», διαφορετικού.
Μετά την προβολή των video ο καθηγητής ζητά από τους μαθητές να διατυπώσουν τις απορίες τους και θέτει το θέμα στην ολομέλεια της τάξης.
Ενδεικτικές ερωτήσεις
- Ποιο μήνυμα προσπαθεί να περάσει η ταινία μικρού μήκους;
- Αφηγηθείτε σύντομα την ιστορία, όπως την αντιληφθήκατε μετά τα video που είδατε.
Στη συνέχεια μέσα από κατάλληλες ερωτήσεις θα επιχειρηθεί να συνδεθεί το φαινόμενο του ναζισμού – φασισμού με τη δράση των πολιτικών σχηματισμών με ναζιστικά χαρακτηριστικά και τη στάση των νέων απέναντι σ’ αυτούς.
Η σχολική γιορτή για την 28η Οκτωβρίου 1940 μπορεί να αποτελέσει την γέφυρα που θα συνδέσει το παρελθόν με το παρόν , διερευνώντας τις θηριωδίες του ναζισμού – φασισμού κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, μαθαίνοντας για τον αγώνα των ανθρώπων που θυσιάστηκαν για την ελευθερία και τα ιδανικά τους και να προβληματίσει για τις σύγχρονες εκδηλώσεις του ναζισμού.
Στη συνέχεια θα επισκεφτούν την Πύλη για την ελληνική γλώσσα
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-A108/225/1642,5215/ για να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για τις έννοιες «ναζισμός – φασισμός – ολοκαύτωμα, προπαγάνδα – καθαρότητα φυλής – εθνικοσοσιαλισμός, εθνική αντίσταση »
Αφού πάρουν τις απαραίτητες πληροφορίες και λυθούν οι απορίες των μαθητών, ο διδάσκων αρχικά διατυπώνει ερωτήσεις κατανόησης.
Ενδεικτικές ερωτήσεις:
- Σε ποια βασικά στοιχεία στηρίχθηκε η θεωρία του ναζισμού και του φασισμού;
- Πότε και που δημιουργήθηκε η Εθνική αντίσταση;
- Ποιες είναι οι οργανώσεις που έδρασαν κατά τη διάρκεια του πολέμου;
Μετά τη διερεύνηση των σχετικών όρων συζητούνται στην ολομέλεια προτάσεις σχετικά με τη μορφή των τελικών προϊόντων που θα περιλαμβάνει η έρευνα των μαθητών. Συνήθως οι μαθητές έχουν καλές και πρωτότυπες ιδέες. Προς την κατεύθυνση αυτή όμως μπορεί να συμβάλλει και ο εκπαιδευτικός προτείνοντας: α) τη δημιουργία αφίσας και προγράμματος β) την εύρεση των κατάλληλων προσώπων που θα είναι οι ομιλητές γ) την εύρεση και την επιλογή του κατάλληλου οπτικού υλικού δ) τη δημιουργία ταινίας που θα συνοδεύει οπτικά τους ομιλητές. ε) την παρουσίαση των ομιλητών στ) την διατύπωση των κατάλληλων ερωτήσεων.
Οι μαθητές εκδηλώνουν τις προτιμήσεις τους για την ομάδα ή τις ομάδες, στην/στις οποία/ οποίες θα ήθελαν να συνεισφέρουν. Οι ομάδες θα πρέπει να είναι ευέλικτες, με την έννοια ότι όσοι θα συμμετέχουν στην έρευνα, αναζήτηση του υλικού, μπορούν να συμμετέχουν και στην κατασκευή των τελικών προϊόντων ή/και στην παρουσίαση-ανάγνωση επί σκηνής.
Β' ΦΑΣΗ: Εύρεση υλικού.
(2η διδακτική ώρα)
Η φάση αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας, εφόσον το θέμα είναι συναφές, είτε στο πλαίσιο της διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων: γλώσσας, λογοτεχνίας, ιστορίας. Οι μαθητές, ανάλογα με την ερευνητική ομάδα όπου εντάσσονται, αναζητούν και συγκεντρώνουν ποικίλο κειμενικό υλικό από το διαδίκτυο και από άλλες πηγές. Ο εκπαιδευτικός, για να μειώσει το χρόνο της έρευνας, αν το κρίνει απαραίτητο, μπορεί στο φύλλο εργασίας να προτείνει κάποιες ιστοσελίδες, χωρίς όμως να δεσμεύει τους μαθητές.
Αρχικά συγκεκριμενοποιείται το θέμα και μοιράζονται τα πρώτα φύλλα εργασίας.
· 1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ομαδα 1η
Να αναζητήσετε οπτικό και ακουστικό υλικό που σχετίζεται με το φαινόμενο του ναζισμού- φασισμού και τις θηριωδίες του. Επίσης να αναζητήσετε οπτικό και ακουστικό υλικό που σχετίζεται με την εμφάνιση και τη δράση της εθνικής αντίστασης. Το υλικό σας θα αξιοποιηθεί για τη δημιουργία αφίσας και προγράμματος στη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου.
ομαδα 2η
Να αναζητήσετε οπτικό και ακουστικό υλικό που σχετίζεται με το φαινόμενο του ναζισμού και τις θηριωδίες του. Επίσης να αναζητήσετε οπτικοακουστικό υλικό σχετικά με τα στρατόπεδα εργασίας, συγκέντρωσης και εξόντωσης που λειτούργησαν από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, για να σχηματίσουν οι συμμαθητές σας μια αδρή εικόνα για το ρόλο των στρατοπέδων. Το υλικό σας θα αξιοποιηθεί για τη δημιουργία ταινίας στη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου.
ομαδα 3η
Να αναζητήσετε οπτικό και ακουστικό υλικό και μαρτυρίες που σχετίζεται με θηριωδίες του ναζισμού- φασισμού στον ελληνικό χώρο. Επίσης να αναζητήσετε σχετικό υλικό με το ολοκαύτωμα στο Δομένικο. Το υλικό σας θα αξιοποιηθεί για τη δημιουργία ταινίας στη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου
ομαδα 4η
Να αναζητήσετε οπτικό και ακουστικό υλικό και μαρτυρίες που σχετίζεται με την εμφάνιση και τη δράση της εθνικής αντίστασης. Το υλικό σας θα αξιοποιηθεί για τη δημιουργία ταινίας στη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου και μέρος αυτού θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ταινία στην εορτή της 28ης Οκτωβρίου.
ομαδα 5η
Να αναζητήσετε και να επεξεργαστείτε ιστορικές πηγές σχετικές με το φαινόμενο του ναζισμού, τις θηριωδίες του στον ελληνικό χώρο και πιο συγκεκριμένα στο Δομένικο. Το υλικό σας θα αποτελέσει πηγή ερωτήσεων προς τους ομιλητές που θα επιλέξετε και μέρος αυτού θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ταινία στην εορτή της 28ης Οκτωβρίου.
ομαδα 6η
Να αναζητήσετε και να επεξεργαστείτε ιστορικές πηγές, μαρτυρίες σχετικές με τις οργανώσεις και τη δράση της Εθνικής αντίστασης. Το υλικό σας θα αποτελέσει πηγή ερωτήσεων προς τους ομιλητές που θα επιλέξετε και μέρος αυτού θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ταινία στην εορτή της 28ης Οκτωβρίου.
Οι μαθητές, ανάλογα με την ερευνητική ομάδα όπου εντάσσονται, αναζητούν και συγκεντρώνουν ποικίλο υλικό από το διαδίκτυο και από άλλες πηγές. Οι διαδικτυακές πηγές δίνουν τη δυνατότητα να τις μεταφέρουν στο κατάλληλο ψηφιακό περιβάλλον και να τις επεξεργαστούν. Αυτό διευκολύνει και την επεξεργασίας τους, στην επόμενη φάση, για την κατασκευή των τελικών προϊόντων. Ο εκπαιδευτικός, για να μειώσει το χρόνο της έρευνας, αν το κρίνει απαραίτητο, μπορεί στο φύλλο εργασίας να προτείνει κάποιες ιστοσελίδες, χωρίς όμως να δεσμεύει τους μαθητές. Εφόσον υπάρχει σχολική βιβλιοθήκη, η έρευνα μπορεί να επεκταθεί και στον χώρο αυτής ή, ακόμα, μια ομάδα μαθητών με συνοδό καθηγητή μπορεί να επισκεφθεί τη δημοτική βιβλιοθήκη, αν αυτό κριθεί απαραίτητο.
.
Γ' ΦΑΣΗ: Επιλογή και δημιουργία του κατάλληλου υλικού.
(3η και 4η διδακτική ώρα συνεχόμενες)
Αρχικά γίνεται μια συζήτηση στην ολομέλεια για τα κριτήρια επιλογής του υλικού.
Ενδεικτικά κριτήρια
για ιστορικές πηγές: συνάφεια, επάρκεια, εγκυρότητα, αξιοπιστία, ποιότητα
για λογοτεχνικές πηγές: συνάφεια, σχετική αυτονομία, αισθητικό-συγκινησιακό αποτέλεσμα,
για οπτικοακουστικό υλικό (ντοκιμαντέρ, ταινίες, μουσικά video, τραγούδια): συνάφεια, ποιότητα, αισθητικό-συγκινησιακό αποτέλεσμα.
το υλικό που θα επιλεγεί πρέπει να είναι κατανοητό, εύληπτο, όχι κουραστικό, όχι προσβλητικό.
Ο στόχος του θα είναι να πληροφορήσει, να προβληματίσει και να αφυπνίσει.
Η διάρκεια της πρώτης ταινίας που θα δημιουργηθεί και η οποία θα πρέπει να προβληθεί πριν από το λόγο των ομιλητών.
Τα δομικά μέρη της γιορτής.
Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στην επιλογή του υλικού πρώτον από την κάθε ομάδα που συνέλεξε το συγκεκριμένο υλικό και ύστερα από την ολομέλεια της τάξης σε συνεργασία με τον καθοδηγητικό ρόλο του καθηγητή.
Αφού ολοκληρωθεί η επιλογή του υλικού μοιράζονται το 2ο Φύλλο εργασίας.
Στη φάση αυτή πρέπει να επιλυθεί το εξής πρόβλημα: επειδή δε συμμετέχουν όλοι οι μαθητές στην κατασκευή των τελικών προϊόντων, θα πρέπει να οργανωθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο κάποιοι να εργάζονται και κάποιοι να κάθονται άπραγοι. Μια λύση θα ήταν η επιλογή του κατάλληλου υλικού σε κάθε κατηγορία να γίνεται σταδιακά ώστε να δημιουργηθεί μια χαώδης κατάσταση.
· 2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ομαδα 1η
Να δημιουργήσετε αφίσα/ ες που θα ενημερώνει/ουν τους συμμαθητές σου για το περιεχόμενο της γιορτής.
ομαδα 2η
Να δημιουργήσετε το πρόγραμμα της γιορτής
ομαδα 3η
Να δημιουργήσετε στο Movie maker ταινία με το οπτικοακουστικό υλικό που επιλέχθηκε, προσέχοντας να «συνομιλούν» αυτά με την ψηφιακή αφήγηση και συντονίζοντας το χρόνο της ανάγνωσης με το χρόνο προβολής.
ομαδα 3η
Να γράψετε σε φύλλο word τις κατάλληλες ερωτήσεις που θα υποβάλλετε στους ομιλητές.
ομαδα 4η
Α. Να βρείτε και να προσκαλέσετε κάποιον που έλαβε μέρος στην
εθνική αντίσταση.
Β. . Να βρείτε και να προσκαλέσετε
κάποιον από το σύλλογο της μαρτυρικής
κοινότητας του Δομένικου .
Μετά την ολοκλήρωση των φύλλων εργασίας οι ομάδες παρουσιάζουν τα αποτελέσματα των εργασιών τους στην τάξη. Ακολουθεί συζήτηση για τυχόν λάθη ή αστοχίες και αφού γίνου οι κατάλληλες διορθώσεις επιλέγεται το τελικό υλικό που θα παρουσιαστεί στη γιορτή.
Ζ.ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Μετά την ολοκλήρωση και παρουσίαση των τελικών εργασιών των μαθητών θα γίνει η αξιολόγηση του προγράμματος τόσο από τους μαθητές, όσο και από τον διδάσκοντα.
Οι γραπτές εργασίες από τα φύλλα εργασίας θα πιστοποιήσουν την αποτελεσματικότητα του σεναρίου με την επιτυχή ή όχι
καταγραφή τους.
Επιπλέον θα αξιολογηθεί θετικά η συμμετοχή των μαθητών στις
διαδικασίες έρευνας και σύνθεσης του υλικού και η ανάπτυξη και βελτίωση του κριτικού και τεχνολογικού γραμματισμού τους.
Πρόκειται για ένα σενάριο που στοχεύει κυρίως στην κατανόηση του ακραίου φαινομένου του ναζισμού- φανατισμού και στις ολέθριες συνέπειες που αυτό επέφερε στην ανθρωπότητα.
Επιπλέον για τους μαθητές η προετοιμασία μιας σχολικής γιορτής δεν είναι κάτι βαρετό ή μια ευκαιρία να ξεφύγουν από το μάθημα αλλά αποκτά ένα ιδιαίτερο νόημα, εφόσον εμπλέκονται ενεργά σε όλα τα στάδια της προετοιμασίας και της διοργάνωσης.
Έχουν την δυνατότητα να συνεργαστούν, να εκφέρουν λόγο και άποψη, να αξιοποιήσουν την τεχνολογία και να προβληματιστούν για τις δυνατότητές της ως μέσου πρακτικής γραμματισμού και να ερευνήσουν τις πηγές∙ Αυτό τους καθιστά όχι παθητικούς δέκτες που απλά αποστηθίζουν μηχανιστικά , αλλά ενεργούς στη διαδικασία της μάθησης, διαμορφώνοντας ως ένα βαθμό και το ίδιο το μαθησιακό υλικό.
Μειονέκτημα που μπορεί να εμφανιστεί σε όλες τις διδακτικές δράσεις που αναλαμβάνουν οι μαθητές μπορεί να αποτελέσει η ανωριμότητα και η ανευθυνότητα κάποιων μαθητών που θα δυσχεράνει την ολοκλήρωσή του. Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός πως η σχολική γιορτή στηρίζεται καθαρά στην εθελούσια και αυτόβουλη συμμετοχή των μαθητών μπορεί να δημιουργήσουν περεταίρω προβλήματα, μια που ο διδάσκων, πέρα από την ενεργοποίηση των εσωτερικών κινήτρων μάθησης, δεν έχει κάποιο άλλο μέσο πίεσης προς τους μαθητές
Απαραίτητη προϋπόθεση τέλος είναι οι περισσότεροι μαθητές να έχουν αρκετές γνώσεις πάνω στα ψηφιακά εργαλεία και να δείξουν μεγάλη προθυμία και ενδιαφέρον για να συμμετάσχουν στη δημιουργία του δικού τους πολυτροπικού υλικού . Αν υπάρχουν δυσκολίες στη χρήση των μέσων αυτών απαιτείται ο καθηγητής να έχει κάνει μια σχετική προετοιμασία και να καθοδηγήσει ανάλογα τους μαθητές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου