Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2024

ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΟΜΟΓΕΝΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΓΕΛ 2024 ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΣ

 Πανελλαδικές ΕξετάσειςΟΜΟΓΕΝΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ 2024 ΙΣΤΟΡΙΑς για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ  | ΕΦΣΥΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΤΕΚΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΙ
ΤΕΚΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΟΥ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
ΠΕΜΠΤΗ 12 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2024
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΡΕΙΣ (3)
ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων:
α. Φεντερασιόν
β. Εκλεκτικοί
γ. Φροντιστήριο Τραπεζούντας
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Α2
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πληροφορία και δίπλα του τη λέξη Σωστό, αν η πληροφορία είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πληροφορία είναι λανθασμένη:
α. Η βρετανική εταιρεία Πάουερ ανέλαβε τη δημιουργία σύγχρονου δικτύου
αστικών συγκοινωνιών.
β. Ο δεύτερος εμφύλιος πόλεμος κατά τη διάρκεια της ελληνικής
επανάστασης τελείωσε με νίκη των Πελοποννησίων προκρίτων και
στρατιωτικών.
γ. Η αποτυχημένη επιχείρηση του Φαβιέρου (1827-1828) προετοιμάστηκε
από Ψαριανούς πρόσφυγες για την ανακατάληψη του νησιού τους.
δ. Η τουρκική σημαία διατηρήθηκε μόνο στο φρούριο του Φιρκά ως
τελευταίο σύμβολο της τουρκικής επικυριαρχίας στην Κρήτη (1898).
ε. Οι Έλληνες της Διασποράς αναδείχθηκαν πρωτεργάτες στους αγώνες για
τη δημιουργία μιας αυτόνομης Ποντιακής Δημοκρατίας.
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Β1
Πώς επιτεύχθηκε η οριστική λύση του Κρητικού Ζητήματος μετά το τέλος των
Βαλκανικών Πολέμων;
Μονάδες 13
ΘΕΜΑ Β2
Πώς εκφράστηκε η διάσταση μεταξύ προσφύγων της Μικρασιατικής
Καταστροφής και γηγενών στην οικονομική, πολιτική και κοινωνική ζωή;
Μονάδες 12
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Συνδυάζοντας τις ιστορικές σας γνώσεις με τις πληροφορίες από τα κείμενα
που σας δίνονται, να αναφερθείτε στις συνθήκες ίδρυσης της Τράπεζας της
Ελλάδος, στο έργο της και στα αποτελέσματα της λειτουργίας της.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
Το τραπεζικό σκέλος της σταθεροποίησης προκαλούσε την αντίδραση
της Εθνικής Τράπεζας, που δεν είχε καμία πρόθεση να εγκαταλείψει τις
επικερδείς εμπορικές της δραστηριότητες για να μετατραπεί σε αμιγώς
εκδοτικό ίδρυμα. […]
Η συμβιβαστική λύση που επελέγη προέβλεπε την ίδρυση μιας νέας
τράπεζας, στην οποία η Εθνική θα παραχωρούσε το εκδοτικό προνόμιο, μαζί
με τα αντίστοιχα περιουσιακά στοιχεία και τις υποχρεώσεις. Κάπως έτσι, το
καλοκαίρι του 1927, προέκυψε η ιδέα της δημιουργίας της Τράπεζας της
Ελλάδος, η οποία θα αναλάμβανε τον ρόλο της κεντρικής τράπεζας της χώρας,
αφήνοντας την Εθνική να συνεχίσει απρόσκοπτα να ασκεί τις εμπορικές της
δραστηριότητες, που αποτελούσαν και τη βασική πηγή της κερδοφορίας της.
Ανδρέας Κακριδής, «Από τη σταθεροποίηση στην κρίση», στο: Βασίλης Παναγιωτόπουλος,
Γιάννης Βούλγαρης και Σωτήρης Ριζάς (επιμ.), Η δύσκολη Δημοκρατία: Η Ελλάδα του Μεσοπολέμου 1924-1935, Αθήνα: Το Βήμα, 2024, σ. 122.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
Η αποδοχή από τον Γ. Καφαντάρη της προτάσεως να ιδρυθεί ξεχωριστή
Τράπεζα του Κράτους, που να αναλάβει το εκδοτικό προνόμιο και τη
διαχείριση του χρήματος, δημιούργησε κυβερνητική κρίση τον Ιούλιο του 1927:
το Λαϊκό κόμμα αποσύρθηκε από την «Οικουμενική». Παρόλα αυτά
υπογράφηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 1927 το πρωτόκολλο της Γενεύης, με το
οποίο η Κ.Τ.Ε. (Κοινωνία των Εθνών) αναλάμβανε να εγγυηθεί για δάνειο 9
εκατομμυρίων λιρών προς την Ελλάδα, αλλά από την άλλη πλευρά επέβαλε
σαν όρους την ίδρυση απαραιτήτως της νέας Κεντρικής Τράπεζας στην
Ελλάδα, τη σταθεροποίηση του νομίσματος και τη δημοσιονομική εξυγίανση.
Ιδρύθηκε έτσι, παρά τις έντονες αντιδράσεις της Εθνικής, η Τράπεζα της
Ελλάδος (14.5.1928) με διοικητή τον Αλέξανδρο Διομήδη.
Κωνσταντίνος Βεργόπουλος, «Η ελληνική οικονομία από το 1926 ως το 1935», στο: Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 1978, τόμος ΙΕ΄, σ. 333-334. (διασκευή)
ΘΕΜΑ Δ1
Συνδυάζοντας τις ιστορικές σας γνώσεις με τις πληροφορίες από τα κείμενα
που σας δίνονται, να αναφερθείτε στον τρόπο με τον οποίο το Σύνταγμα του
1844 κατοχύρωνε θεμελιώδη δικαιώματα και καθόριζε τις βασιλικές εξουσίες.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
Η εκτελεστική εξουσία ανήκε στον βασιλιά και ασκούνταν από τους
υπουργούς του, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για τις πράξεις τους. Οι υπουργοί
διορίζονταν και παύονταν «ελευθέρως» από τον ανώτατο άρχοντα. Η
νομοθετική εξουσία ασκείται από κοινού από τον βασιλιά, τη Βουλή και τη
Γερουσία. Αν και προβλεπόταν έλεγχος της κυβέρνησης από το νομοθετικό
σώμα, η νομοθετική πρωτοβουλία και το δικαίωμα της κύρωσης των νόμων
ανήκε στον βασιλιά. Ο τελευταίος επεξέτεινε τις αρμοδιότητες και την εξουσία
του διατηρώντας το δικαίωμα διάλυσης, χωρίς περιορισμό της Βουλής, αλλά
και διορισμού των μελών της Γερουσίας.
Κώστας Κωστής, «Τα κακομαθημένα παιδιά της Ιστορίας»: Η διαμόρφωση του νεοελληνικού κράτους, 18ος-21ος αιώνας, Αθήνα: Πόλις, 2015, σ. 277-278.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
Το Σύνταγμα του 1844 αναγνώριζε την πρωτοκαθεδρία του βασιλιά, ο
οποίος μεταξύ άλλων διατηρούσε το δικαίωμα διορισμού και απόλυσης των
υπουργών και των δημοσίων υπαλλήλων, τη διοίκηση του στρατού, την
αποκλειστική αρμοδιότητα συνομολόγησης διεθνών συνθηκών και το
προνόμιο του διορισμού των μελών της νεοσυσταθείσας Γερουσίας, η θητεία
των οποίων προβλεπόταν να είναι ισόβια. Από την άλλη πλευρά, το Σύνταγμα
κατοχύρωνε σχεδόν το σύνολο των θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων,
όπως εκείνα της ατομικής ελευθερίας, της ισότητας απέναντι στον νόμο, του
απαραβίαστου της κατοικίας, του απόρρητου της αλληλογραφίας, της
απαγόρευσης της δουλείας και των βασανιστηρίων, της ελευθερίας της
γνώμης και του Τύπου.
Αντώνης Κλάψης, «Στο κλουβί της Ελλάδος της στενής μας κλεισμένοι»: Πολιτική και διπλωματία της ελληνικής εθνικής ολοκλήρωσης, 1821-1923, Αθήνα: Πεδίο, 2019, σ. 97.
ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω-
πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των
απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο
μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε
πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων,
αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν
θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας, να
παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο με
μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει.
4. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 17:00.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Malta 2025

  Η Μάλτα , επίσημα η Δημοκρατία της Μάλτας , είναι μικρό και πυκνοκατοικημένο νησιωτικό κράτος αποτελούμενο από ένα αρχιπέλαγος επτά νησιών...